– Det er simpelthen ikke godt nok

Nesten ingen Roskilde-voldtekter ender i dom

Orange-scenen på Roskilde. Her under en Bruce Springsteen-konsert i 2012. (Foto: Wikimedia Commons.)
Orange-scenen på Roskilde. Her under en Bruce Springsteen-konsert i 2012. (Foto: Wikimedia Commons.)
Kun to av 59 voldtektsanmeldelser på Roskilde-festivalen mellom 2010 og 2019 endte i fellende dom, viser tall avisa Politiken har fått tilgang til.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nesten ingen voldtektsanmeldelser på Roskilde-festivalen ender i dom.

Kun to av 59 voldtektsanmeldelser på Roskilde-festivalen mellom 2010 og 2019 endte i fellende dom. Det viser tall avisa Politiken har fått tilgang til.

Tallene kommer fra Midt- og Vestsjællands politi og omhandler anmeldelser om voldtekt, voldtektslignende forhold eller voldtektsforsøk. De går fram til 2019, da den forrige festivalen ble arrangert.

Trine Baumbach, som er professor i strafferett ved Københavns Universitet, beskriver overfor Politiken tallene som en fiasko.

– Det er simpelthen ikke godt nok. Det viser at man ikke har prioritert det som et viktig område, noe som er skammelig, sier hun.

Annonse

Politiinspektør Brian Bang-Rasmussen avviser kritikken, men erkjenner at han skulle ønske at tallene så annerledes ut. Bang-Rasmussen sier det er åpenbart at det «verken for politiet eller ofrene er på noen måte tilfredsstillende at så få saker fører til en dom».

Ifølge ham er det flere forhold som gjør sakene vanskelig å etterforske. Blant annet husker noen av dem som anmelder, lite, og det kan være vanskelig å finne igjen gjerningspersoner på det store festivalområdet.

Festivalen, en av Nordens desidert største, har blitt arrangert i Roskilde på Sjælland siden 1971.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar