Mediekunnskap bør bli obligatorisk i skolen

Dersom flere mediefaglige emner ble obligatoriske i videregående opplæring, eller allerede i ungdomsskolen, ville nordmenn fått større objektiv forståelse for pressens valg, skriver lektor og medieviter Lars Audun Bråten. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Dersom flere mediefaglige emner ble obligatoriske i videregående opplæring, eller allerede i ungdomsskolen, ville nordmenn fått større objektiv forståelse for pressens valg, skriver lektor og medieviter Lars Audun Bråten. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
Det står dårlig til med kunnskapen om pressens samfunnsoppdrag i den norske befolkningen. Obligatorisk medieundervisning kan bøte på dette, skriver Lars Audun Bråten.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Lektor og medieviter Lars Audun Bråten tar til orde for å øke kunnskapens om pressens rolle i samfunnet.

Det er interessant å undervise elever om de ulike mediefaglige kompetansemålene, der kunnskap om og evne til å drøfte alt fra betydningen av pressefrihet i et demokrati til sosiale mediers rolle for utviklingen av menneskers identitet, står sentralt.

Samtidig finnes det i dag svært lite obligatorisk undervisning om mediefaglige emner i videregående skole. Det er ett kompetansemål om ytringsfrihet i samfunnskunnskap, som er obligatorisk på VG1 eller VG2 for alle elever, mens det i religion og etikk og norsk for VG3 studieforberedende finnes ett mål i hvert fag som kan knyttes opp mot kunnskap om mediene. Derfor må man til utdanningsprogrammet Medier og kommunikasjon (et treårig studieforberedende program), de valgfrie programfagene Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 på studiespesialisering eller Informasjonsteknologi og medieproduksjon (et toårig yrkesfaglig løp) for å finne flere kompetansemål som handler om å forstå pressens samfunnsoppdrag i et demokrati.

Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at 24.469 elever søkte seg til Vg1 studiespesialisering (SSP) i år, mens 1.842 søkte plass på Medier og kommunikasjon og 2.170 søkte Informasjonsteknologi og medieproduksjon. Selv om en håndfull av de 24.000 elevene på studiespesialisering vil velge Medie- og informasjonskunnskap, er det med andre ord et stort antall norske elever som kommer til å lære lite om mediene i sitt videregående utdanningsløp, til tross for at kunnskap om media burde være noe av det viktigste å lære seg i dagens samfunn.

Må tåle meninger vi ikke liker

Det er mye som tyder på at det står dårlig til med den allmenne kunnskapen i den voksne befolkningen om hvordan mediene skal fungere. Et eksempel på dette oppsto etter masseskytingen i Oslo 25. juni i år. En rekke personer tok til både debattspaltene i avisene og sosiale medier for å tildele norsk presse skyld for det som kan ha vært et terrorangrep av en radikalisert islamist. Omkvedet var at aviser som Klassekampen, Subjekt, Vårt Land og Aftenposten ikke burde publisert debattinnlegg og kronikker som problematiserte ulike aspekter ved Pride-markeringen.

Annonse

«Vær Varsom»-plakaten (VVP) slår imidlertid fast i punkt 1.2 at «pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk». I punkt 1.3 følges dette opp med at «pressen skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt.»

Å legge til rette for en fri og åpen debatt om ulike aspekter ved samfunnsutviklingen, inkludert rollen et fenomen som Pride har fått i samfunnet, er en sentral del av pressens samfunnsoppdrag i et demokrati. At blant annet kristne eller andre religiøse grupper mener «Pride har gått for langt», er faktisk et perspektiv som burde løftes fram, selv om de fleste nordmenn heldigvis er uenige i dette.

Det er vanskelig å se at norske medier trykket innlegg eller produserte innhold som oppfordret til vold mot skeive eller satte hatefulle ytringer på trykk. Hvis noen medier gjorde det, må det politianmeldes og bli en sak for domstolene som brudd på paragraf 183 eller 185 i straffeloven. VVP sier klart at pressen har ansvar for å formidle ulike syn på alle saker, selv om dette ikke er den aktuelle avisas eget redaksjonelle syn på saken og mange ikke liker meningen som settes fram. I så måte er kunnskap om presseetikk, verdien av en åpen debatt og forskjellen mellom ulike journalistiske sjangre noe som ville økt forståelsen for pressens prioriteringer.

Les også: Etterlyst: Kunsthistorikere i offentligheten

Pressens rolle gjelder også i krisetider

Gjennom hele pandemien kunne man på sosiale medier få inntrykk av at mange nordmenn ønsket at media skulle opptre som et mikrofonstativ for helsemyndighetene, og ikke slippe til stemmer som var kritiske til smitteverntiltakene. Dette fikk vi et nytt eksempel på i Dagsnytt 18 på NRK 26. juli, da bloggeren Gunnar Tjomlid kritiserte Subjekt-redaktør Danby Choi for å ha satt «farlige meninger» og faktafeil på trykk.

VVP punkt 1.4 slår imidlertid fast at «det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold». Rollen som fjerde statsmakt og vaktbikkje skal fungere selv om landet står oppe i en krise som en pandemi, og i dag ser vi at Folkehelseinstituttets Preben Aavitsland mener det var feil å stenge skolene, mens Aftenposten har stilt spørsmål ved berettigelsen av flere av smitteverntiltakene.

Et selskap som Pfizer har også frigitt rapporter som kan tyde på at det er flere bivirkninger av covid-vaksinen enn det som har kommet fram i den offentlige samtalen om dem, selv om Faktisk.no har tilbakevist noen av påstandene som har blitt fremmet av blant annet Steigan.no. Mediene burde selvsagt behandle Pfizers rapporter på en etterrettelig måte, men man kan få inntrykk av at debattanter som Tjomlid helst ser at problematiske aspekter ved vaksinene ikke burde blitt satt på trykk, selv om dette utvilsomt tilhører pressens samfunnsoppdrag.

Les også: Rene konspirasjonsteorier fra Gunnar Tjomlid

Økt kunnskap gir en sunnere offentlighet

Dersom de tiltakskritiske stemmene hadde fått større plass i de redaksjonelle mediene underveis i pandemien, ville det kanskje blitt en mer edruelig debatt enn det ble i kommentarfeltene på Facebook eller via anonyme Twitter-kontoer. På den andre siden skal alle innbyggerne i Norge, inkludert Tjomlid og dem som skrev innlegg som kritiserte Pride-dekningen, ha rett til å være kritiske til mediene. Ifølge punkt 1.4 i VVP er det da også pressens «plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle». Hvis norske elever fikk lære om et sentralt mediefaglig emne som presseetikk, kunne det økt forståelsen for slike prioriteringer som pressen skal og må gjøre.

Dersom flere mediefaglige emner ble obligatoriske i videregående opplæring, eller allerede i ungdomsskolen, ville nordmenn fått større objektiv forståelse for NRKs «minutt-for-minutt»-dekning av SAS-streiken. Flere ville vist forståelse for at det er problematisk at landets statsminister blokkerer velgere fra å se innleggene hans i sosiale medier fordi ytringsfrihet inkluderer retten til å motta informasjon, eller hvorfor landets aviser er økonomisk avhengige av å ta betalt for innholdet sitt.

Mediene preger de fleste nordmenns hverdag, og er noe alle har et forhold til. Økt kunnskap i ung alder ville gitt økt forståelse for medienes valg, og forbedret kvaliteten på den offentlige samtalen i Norge.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar