Edvard Munch er et godt eksempel på hvorfor staten burde finansiere kunst

Da Munch stilte ut «Det syke barn» i 1886, ble bildet stort sett mottatt med latter og spydige anmeldelser. Men Munch fikk også god omtale og støtte fra etablerte kollegaer, skriver forsker Gustav Jørgen Pedersen. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Da Munch stilte ut «Det syke barn» i 1886, ble bildet stort sett mottatt med latter og spydige anmeldelser. Men Munch fikk også god omtale og støtte fra etablerte kollegaer, skriver forsker Gustav Jørgen Pedersen. (Foto: Nasjonalmuseet.)
FPUs Thea Fredriksen har rett i at staten ikke burde avgjøre hva som er god kunst. Men spørsmålet kan ikke besvares subjektivt. Derfor har vi utvalg av kunstnere som bedømmer det, skriver Gustav Jørgen Pedersen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Leder i Fremskrittspartiets ungdom Oslo, Thea Fredriksen, har tatt til orde for å gjerne kunstnerstøtten for alle. Her får hun svar fra Gustav Jørgen Pedersen (PhD), senterleder ved Edvard Munch Center for Advanced Studies.

Leder i FPU Oslo, Thea Fredriksen, skriver tirsdag i et innlegg i Subjekt at all statlig økonomisk støtte til kunstnere burde stanses. Kunstnere burde heller gjøre som Edvard Munch og bruke hver eneste krone og hvert eneste minutt på å male. Ifølge Fredriksen fikk Munchs kunst først full anerkjennelse og verdi først lenge etter hans død: «I dag er kunsten hans verdenskjent».

At anerkjennelsen og verdien på Munchs kunst har økt etter hans død, er riktig. Men Munch var langt fra ukjent i egen samtid. Han ble kjøpt inn av Nasjonalgalleriet allerede i 1891 og fikk, som første kunstner noen gang, et eget rom i museet i 1924. Da han døde i 1944, var han allerede verdenskjent.

En av grunnene til at han fikk mulighet til å utvikle dette kunstnerskapet, var nettopp god støtte fra staten tidlig i karrieren. Munch fikk tildelt Statens stipendium for kunstnere ikke bare én eller to ganger, men tre (1889-91), noe som var svært uvanlig. I tillegg fikk han tilslag på flere legater administrert av Departementet for Kirke- og Undervisningsvæsen.

Mye forandrer seg på over hundre år, og man skal være varsom med å se for mye til historien for å finne ut hvordan vi skal organisere kulturpolitikken i dag. Men Munch er kanskje et spesielt godt eksempel på hvorfor staten burde finansiere kunst som det ikke er et umiddelbart kommersielt marked for.

Annonse

Les også: De deler ut over en milliard skattekroner årlig. Men greier bare å forsvare seg i lukkede rom

Kunstnere vet hva som er god kunst

Munch fikk en ujevn mottakelse i offentligheten. Da han fikk stille ut «Det syke barn» på Høstutstillingen i 1886, ble bildet stort sett mottatt med latter, hån og spydige anmeldelser. Men Munch fikk også god omtale og støtte fra etablerte kollegaer. Da han søkte om kunstnerstipend, ble søknaden fulgt av en støtteerklæring blant annet undertegnet av Christian Krohg, Hans Heyerdahl og Theodor Kittelsen.

Stipendene ble brukt til studiereiser til Frankrike. At disse reisene hadde avgjørende betydning for utviklingen av Munchs kunstnerskap, er dokumentert grundig i doktoravhandlingen til Erik Mørstad.

Fredriksen skriver at det er prinsipielt feil at staten skal velge hva som er god og dårlig kunst. Det har hun rett i. Og heldigvis gjør den ikke det. For selv om staten bevilger penger til støtte til kunstnere gjennom ulike ordninger, blir disse midlene håndtert gjennom ulike utvalg av kunstnere, som skiftes ut jevnlig – slik at ingen sitter på for mye makt for lenge. Det er en god ting.

Hva du liker eller ikke liker, er subjektivt. Hva som er god og dårlig kunst, er ikke det. For å skille mellom godt og dårlig trengs det inngående kunnskap om det som bedømmes. Måten vi har organisert tildelingssystemet på, legger til grunn at det er kunstnerne selv som vet best hva som er god og dårlig kunst.

Og som historien om Munch har lært oss, trenger det ikke nødvendigvis være noen sammenheng mellom hva som er god kunst, og hva folk flest liker. Både oppfatninger om kvalitet og smak forandrer seg med tiden, men ikke i jevn takt.

Les også: Skolen har mye av skylden for at unge leser mindre enn før. På tide å gjeninnføre romaner på pensum

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof