Laget film tross yrkesforbud

Tom stol for fengslet iransk filmregissør i Venezia

Jafar Panahi i Oslo på tidlig 2000-tall i forbindelse med en visning av filmen «Offside». (Foto Morten Holm/NTB.)
Jafar Panahi i Oslo på tidlig 2000-tall i forbindelse med en visning av filmen «Offside». (Foto Morten Holm/NTB.)
En tom stol med navneskilt og mikrofon symboliserer at den iranske filmregissøren Jafar Panahi ikke kan være til stede under filmfestivalen i Venezia.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er En tom stol med navneskilt og mikrofon symboliserer at den iranske filmregissøren Jafar Panahi ikke kan være til stede under filmfestivalen i Venezia.

Stolen var satt opp på en pressekonferanse fredag.

Panahis film «No Bears» er nominert til en av prisene som skal deles ut under det som er verdens eldste filmfestival.

Filmregissøren sitter fengslet i hjemlandet Iran etter å ha vært ilagt yrkesforbud i flere år. Tross dette har han fortsatt å lage film i hjemlandet.

– Jeg vet at han er i fengsel og at advokatene hans jobber med det, sier Mina Kavani, som spiller en av rollene i Panahis siste film.

Annonse

– Jeg skulle gjerne ha besøkt ham, men jeg fikk ikke lov ettersom det bare er slektninger som får komme inn til ham, sier hun videre.

Panahi har laget flere prisbelønte filmer, blant annet «Taxi» fra 2015.

Han ble pågrepet i juli. Medlemmer av Pahanis filmteam som er til stede i Venezia, vil ikke svare på hvordan han greide å lage sin siste film.

Filmen «No Bears» skulle ha premiere på festivalen senere fredag.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar