– Nøkkelfigur i filmbevegelsen

Den franske regissøren Jean-Luc Godard er død

Jean-Luc Godard er død i en alder av 91 år. Den fransk-sveitsiske regissøren var en nøkkelfigur i filmbevegelsen som revolusjonerte kinofilmen på slutten av 1950- og 60-tallet. (Foto: Gaetan Bally/Keystone via AP, file.)
Jean-Luc Godard er død i en alder av 91 år. Den fransk-sveitsiske regissøren var en nøkkelfigur i filmbevegelsen som revolusjonerte kinofilmen på slutten av 1950- og 60-tallet. (Foto: Gaetan Bally/Keystone via AP, file.)
Den franske filmregissøren Jean-Luc Godard, som var en frontfigur for Frankrikes «nye bølge», er død. Han ble 91 år gammel.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den franske filmregissøren Jean-Luc Godard, som var en frontfigur for Frankrikes «nye bølge», er død. Han ble 91 år gammel.

Det skriver avisen Libération.

Den fransk-sveitsiske regissøren var en nøkkelfigur i filmbevegelsen som revolusjonerte kinofilmen på slutten av 1950- og 60-tallet.

Som student fant han seg til rette i miljøet rundt Cinemateket i Paris, og han startet karrieren som filmkritiker.

Etter å ha arbeidet med kortfilm, spillefilmdebuterte han med «Til siste åndedrag» i 1959. Filmen skildrer livet til en ung kriminell, spilt av Jean-Paul Belmondo, og den ble betraktet som et brudd med etablerte konvensjoner.

Annonse

I verker som «Å leve sitt eget liv» (1962), med ektefellen Anna Karina i hovedrollen, og «Den gifte kvinnen» 1964» befestet han sin posisjon. «Alphaville» (1965) og «Min venn Pierrot» (1965) nådde ut til et stort publikum.

Mot slutten av 60-tallet og utover 70-tallet ble Jean-Luc Godard påvirket av tidsånden og han laget flere dokumentarer med politiske budskap. I 1980 vendte han imidlertid tilbake til mer tradisjonell filmskaping.

Blant senere filmer er «Nouvelle vague» (1990) godt kjent.

Jean-Luc Godard har inspirert flere generasjoner filmskapere, og i 2010 ble han hedret med Æres-Oscar. Han ble også tildelt Sølvbjørnen i Berlin i klassen for beste regissør for «Til siste åndedrag» i 1960. Videre fikk han Æres-Gullpalme på filmfestivalen i Cannes i 2018 for sin lange innsats for filmen. Han mottok også to æres-Césarer, henholdsvis i 1987 og 1998.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar