Forbløffende at Wagner ikke er blitt kansellert

Wagners utfall mot jøder i egne tekster skulle stille ham lagelig til for hugg. Hans første etterkommeres tvilsomme politiske holdninger gjorde vondt verre, skriver Alexander Zlatanos Ibsen.
Wagners utfall mot jøder i egne tekster skulle stille ham lagelig til for hugg. Hans første etterkommeres tvilsomme politiske holdninger gjorde vondt verre, skriver Alexander Zlatanos Ibsen.
I 140 år har Bayreuth vært valfartssted for Wagner-elskere, noe som gjør institusjonen unik. Om den undergraves, blir musikkverden fattigere, skriver styreleder i Det norske Wagnerselskap, Alexander Zlatanos Ibsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Styreleder i Det norske Wagnerselskap, Alexander Zlatanos Ibsen, skriver om vedlikeholdelsen av arven etter den tyske komponisten Richard Wagner.

For en et par uker siden ble festspillene i Bayreuth, Bayern avsluttet – en musikkfestival helt og holdent viet til Richard Wagners kunst, i operahuset oppført etter hans arkitektoniske ønsker. Det er på mange måter et under at festivalen fortsatt går etter 140 år.
Det er lite ved den som er tilpasset moderne forventninger til scenekunst og komfort, og festspillene har vært gjennom virkelig vanskeligere perioder, ikke minst under det tredje riket, da Hitler var stamgjest og Wagner for lengst kulturappropriert av nazistene.

Vi som setter pris på «Ringen» (1857), «Lohengrinc» (1848) og de øvrige mesterverkene, må håpe det fortsatt er liv laga for festspillene. Men mye tilsier at det vil bli utfordringer fremover. Det gjelder både kunstnerisk og praktisk.

Uten kø, ingen eksklusivitet

Hele institusjonen hviler på et stort og internasjonalt nettverk av Wagnerforeninger, som sammen søker på de eksklusive billettene til festspillene hver sommer. Vi har også et lite slikt selskap i Norge. Opprinnelig ble disse selskapene opprettet for å finansiere den enorme nybyggingen av scenen Wagner ønsket seg. De generøse pengegavene fra Kong Ludvig II av Bayern var simpelthen ikke nok.

Medlemskap i selskapet har siden gjort at man kom foran i køen om de forjettede billettene. Denne køen ble gjerne sagt å være på ti års ventetid. Når man omsider kom seg til Bayreuth, var det litt som å vente på oppløsningen av Tristan-akkorden langt ute i tredje akt.

Annonse

Selve Festspillene har siden Wagners død vært forvaltet av familien hans, senere år sammen med et styre som blant annet inkluderer myndighetene i Bayern. Det hele har vært en gledelig anakronisme, for de av oss som setter pris på institusjoner som ivaretar eksentriske tradisjoner og stor kunst.

Den siste tiden virker det likevel å komme noen riper til syne. Mennesker med kjennskap til organisasjonen melder nå at det slett ikke er ti års venteliste for billetter. Nyoppsetningene de siste årene har også blitt møtt med intens buing på grunn av regien. Bayreuth taper sakte sin fordums posisjon, som insiderne med kjennskap til det hele kan fortelle.

Les også: Ingen mener du blir rasist av å høre på Beethoven

Den siste Wagner

Særlig er dette knyttet til festivaldirektør Katharina Wagner. Én ting er at det etter henne ikke er noen Wagner-arvinger som står klare til å lede Bayreuth-festspillene, så denne tradisjonen slutter uansett med henne. Noe annet er at hun har vært villig til å slippe til regi som behandler Wagners kunst på måter mange av kjernepublikummerne misliker. Hennes egne oppsetninger har tidligere vært særdeles ivrige på å innlemme problematiseringen av tysk historie i sin regi.

Ihuga musikkelskere har spesielt bitt seg merke i at festspillene ikke klarer å holde på den kanskje største av vår tids Wagner-dirigenter, Christian Thielemann. Etter årets sesong, blir han trolig ikke med videre som festivaldirigent. Igjen kan det ha vært spørsmål om politikk kommer i veien, og igjen med Katharina Wagner og Christian Thielemann som involverte. De to har etter sigende dårlig kjemi, men det hele skal ha blitt utløst av et ønske om en mindre omskrivning av librettoen i «Lohengrin» (1848) (merk at Wagner selv skrev både tekst og musikk til sine musikkdramaer).

Det dreier seg om ett bestemt ord i stykket. Mot slutten omtales Svaneprinsen som «Führer» av Tyskland. Det har alltid forvoldt hodebry. På den ene siden vil man ikke benytte et så belastet ord, og spesielt ikke når det kommer til Wagner. På den andre siden vil man nødig endre på mesterens dikt. Løsninger har av og til vært å la sangeren synge originalen, mens tekstingen over scenen eller på stolsetet foran bytter ut ordet med det mer harmløse «Schützer». Katharina selv krevde å endre librettoen på dette punktet, noe Thielemann motsatte seg.

Les også: Når satire møter «fake news»

Bør ikke kanselleres

Wagner-elskere har hittil kunne pustet både litt lettet og forbløffet ut over at nettopp han så langt har styrt klar av kanselleringskulturen som har rammet så mange andre døde, hvite menn. Wagners utfall mot jøder i egne tekster, for ikke å snakke om hans første etterkommeres tvilsomme politiske holdninger, skulle stille ham lagelig til for hugg. Det kan hende den lykkelige tiden nå går mot slutten.

Det er også noe eget med auraen som gis ved eksentriske kunstinstitusjoner, slik som Bayreuth. Det er et tap for kulturen om de ikke får bestå, men det avhenger helt og holdent av at tradisjonene holdes i hevd. I 140 år har Bayreuth vært valfartssted for Wagner-elskere, noe som gjør institusjonen unik i musikkverden. Om den undergraves vil verden bli kunstnerisk fattigere. Håpet er at de festivalansvarlige tar nødvendige grep. Men disse grepene omfatter neppe for radikale utklidninger og moderniseringer. Et tradisjonelt Bayeuth har overlved det utroligste, og kan gjøre det igjen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper