Sjanger
Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er
NRK tar grep for å treffe publikum, og blar opp stadig større summer for eksternt lydinnhold, melder Vårt Land.
I 2020 brukte NRK 18,5 millioner kroner på lydproduksjoner fra eksterne produsenter, viser tall avisen har innhentet fra statskanalen.
I fjor økte summen til 29,3 millioner, mens den 13. september i år allerede hadde nådd 21,2 millioner kroner, Og beløpet kommer til å vokse videre.
– En god del av kraften i idéutvikling ligger ofte i de eksterne produksjonsselskapene. Det er viktig for NRK å hente ut det beste, forteller programredaktør Petter Wallace til Vårt Land.
Og det har kanalen planer om å fortsette med. I 2021 var halvparten av NRKs nye podkaster eksterne produksjoner.
– Vi har store serier som kommer. Vi regner med å ha minst like høy investeringsgrad som i fjor, kanskje høyere, opplyser Wallace.