– Idéutviklingen ligger ofte eksternt

NRK bruker stadig mer penger på lyd utenfra

I 2020 brukte NRK 18,5 millioner kroner på lydproduksjoner fra eksterne produsenter, viser tall avisen har innhentet fra statskanalen. I fjor økte summen til 29,3 millioner. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
I 2020 brukte NRK 18,5 millioner kroner på lydproduksjoner fra eksterne produsenter, viser tall avisen har innhentet fra statskanalen. I fjor økte summen til 29,3 millioner. (Foto: Gorm Kallestad/NTB.)
NRK tar grep for å treffe publikum, og blar opp stadig større summer for eksternt lydinnhold, melder Vårt Land.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er NRK tar grep for å treffe publikum, og blar opp stadig større summer for eksternt lydinnhold, melder Vårt Land.

I 2020 brukte NRK 18,5 millioner kroner på lydproduksjoner fra eksterne produsenter, viser tall avisen har innhentet fra statskanalen.

I fjor økte summen til 29,3 millioner, mens den 13. september i år allerede hadde nådd 21,2 millioner kroner, Og beløpet kommer til å vokse videre.

– En god del av kraften i idéutvikling ligger ofte i de eksterne produksjonsselskapene. Det er viktig for NRK å hente ut det beste, forteller programredaktør Petter Wallace til Vårt Land.

Og det har kanalen planer om å fortsette med. I 2021 var halvparten av NRKs nye podkaster eksterne produksjoner.

Annonse

– Vi har store serier som kommer. Vi regner med å ha minst like høy investeringsgrad som i fjor, kanskje høyere, opplyser Wallace.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar