Mistet papirene sine

Mannen som bodde 18 år på flyplassen i Paris, er død

Den iranske flyktningen Mehran Karimi Nasseri ble strandet på flyplassen Charles de Gaulle i 1988 fordi han hadde mistet papirene som beviste hans flyktningstatus. Der bodde han i 18 år. Han vendte hjem til flyplassen hvor han døde lørdag, 77 år gammel. (Foto: AP/Michel Euler.)
Den iranske flyktningen Mehran Karimi Nasseri ble strandet på flyplassen Charles de Gaulle i 1988 fordi han hadde mistet papirene som beviste hans flyktningstatus. Der bodde han i 18 år. Han vendte hjem til flyplassen hvor han døde lørdag, 77 år gammel. (Foto: AP/Michel Euler.)
Mannen som bodde 18 år på flyplassen i Paris, og som var inspirasjon for filmen «The Terminal» med Tom Hanks i hovedrollen, er død.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Mannen som bodde 18 år på flyplassen i Paris, og som var inspirasjon for filmen «The Terminal» med Tom Hanks i hovedrollen, er død.

Den iranske flyktningen Mehran Karimi Nasseri ble strandet på flyplassen Charles de Gaulle i 1988 fordi han hadde mistet papirene som beviste hans flyktningstatus.

Dermed kunne han verken reise videre eller forlate flyplassen og ble boende i terminal 1. I 1999 fikk han omsider flyktningstatus i Frankrike, men valgte likevel å bli boende i hjemmet han hadde etablert under en rulletrapp på flyplassen fram til 2006.

Han forlot flyplassen først da han ble innlagt på sykehus, og han flyttet så til et sykehjem og deretter et hotell. Nylig har han igjen flyttet tilbake til flyplassen før han døde lørdag av hjerteinfarkt i terminal 2F, 77 år gammel.

Regissøren Steven Spielberg ble inspirert av Nasseris skjebne til å lage filmen «The Terminal», og Nasseri tjente nok penger fra filmen til å kunne flytte inn på hotell i noen år.

Annonse

Flyplassansatte sa til avisa Le Parisien at Nasseri de siste månedene ofte var observert med sine eiendeler i en av flyplassens bagasjetraller. Han snakket lite og stirret mest rett fram.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar