Trenger vi en ny kulturpris i Norge? Ja, fordi den klassiske kulturen overses

Vi har blant verdens beste utøvere på mange felt: et ballettkompani som nyter internasjonal anerkjennelse, nordmenn som synger på festspillene i Bayreuth, samt store billedkunstnere og filmskapere. Paradokset er at den gjengse nordmann ikke kjenner så godt til dem, skriver Anna Molberg. (Foto: Operaen.)
Vi har blant verdens beste utøvere på mange felt: et ballettkompani som nyter internasjonal anerkjennelse, nordmenn som synger på festspillene i Bayreuth, samt store billedkunstnere og filmskapere. Paradokset er at den gjengse nordmann ikke kjenner så godt til dem, skriver Anna Molberg. (Foto: Operaen.)
Det deles sjeldent ut priser til klassiske arkitekter, malere, billedhuggere og komponister. Slike aktører blir oftere motarbeidet enn anerkjent, skriver Anna Molberg, styreleder i Ny norsk kulturpris.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Det lanseres en ny kulturpris for å hedre klassisk kultur i Norge.

Vi har mange flotte kulturprisutdelinger i Norge, men de er bransjespesifikke og fragmenterte. Vi mener det er rom for en ny kulturpris der vi samler alle de klassiske og tradisjonelle aktørene i alle tenkelige grener, under ett.

Dette er en pris som skal fremme den klassiske kulturen og de menneskene som bruker tid og evner til å skape, gjenskape, tolke og videreformidle den tidløse og universelle kunsten. Vi mener aktørene som opererer innenfor dette feltet i Norge, fortjener mer oppmerksomhet. De aktørene som arbeider innenfor denne rammen, kjennetegnes ofte av talent og en enorm mengde innsats – og av og til direkte motarbeidelse.

Det deles sjeldent ut priser til klassiske arkitekter, malere, billedhuggere, og komponister. Det er i beste fall sjeldent at aktører i dette segmentet får anerkjennelse.

Tradisjon over ego

Det finnes trolig et paradoks vi ser rundt den klassiske kunsten i Norge: Vi har blant verdens beste utøvere på mange felt: et ballettkompani som nyter internasjonal anerkjennelse, nordmenn som synger på festspillene i Bayreuth, billedkunstnere som markerer seg stort, kjente filmskapere og talentfulle instrumentalister som har blitt til store enkeltutøvere.

Annonse

Paradokset er at den gjengse nordmann ikke kjenner så godt til dem. Det som derimot har fått mye oppmerksomhet i den norske kulturdebatten, er statlige pengebeløp som gis til enkelte aktører.

Vi har trolig mindre av den ideologiske debatten rundt kunst og kultur. Samtidig har vi mindre aversjon – ingen blir provosert eller skremt av greske søyler i Norge. Men kanskje blir vi litt skremt av det ekstraordinære, vi vet ikke helt hvordan vi skal forholde oss til det her i landet.

Kulturen må i sum ikke bli for abstrakt. Den må være noe felles vi kan identifisere oss med som går på tvers av politiske skillelinjer enten du er konservativ, sosialist, liberal eller apolitisk. Derfor må vi ta vare på den universelle og tidløse kunsten som vi alle kan relatere oss til.

Vi tror dette aldri har vært viktigere når det som gjerne kjennetegner samfunnet vårt i dag er dyrkelse av det individuelle og mye identitetspolitikk. Vi må derfor løfte frem de som bruker tiden og evnene sine på å holde den klassiske kulturarven i hevd, de som setter tradisjon over ego. For de har et viktig samfunnsoppdrag: de kan faktisk forene oss på flere områder.

Les også: Kulturministeren fordømmer kunstvandalisme: – Uakseptabel aksjonsform

Talenter over hele Norge

Innflytelsen kulturen kan ha, er også ganske fantastisk. Den kan være mye mer virkningsfull enn et politisk vedtak eller en kulturstrategi laget av en byråkrat. Henrik Ibsen tegnet opp ulike samfunnsmessige problemstillinger gjennom sitt forfatterskap. Problemstillinger vi debatterer den dag i dag. Arkitekturopprøret er et annet og nyere eksempel på at kultur kan endre holdninger og flytte massene: nå debatterer jo folk i Norge og Sverige plutselig arkitektur!

Ny norsk kulturpris blir en årlig prisutdeling som skal hedre talentene og fremme den klassiske kunsten. Talentene innenfor klassisk kunst finnes i hele Norge, og det blir vår oppgave å finne dem og gi dem en ekstra plattform. Vi vil invitere til konserter og prisutdeling, og alle som finner glede i det tidløse, er hjertelig velkommen til å være med.

Styret i Ny norsk kulturpris består av Anna Molberg, Ole Kristian Limoseth, Karen-Marie Eikeland, Alexander Zlatanos Ibsen, Carl W. Korsnes og Petter Kirkeholmen.

Les også: Titusenvis vil se kunstner Ina Bache-Wiig jobbe

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof