– Ingen enkel oppgave

Fortsatt malingsflekker på Monolitten etter klimaaksjon

Mesteparten av flekkene er fjernet, men noe av malingen har trukket inn i overflaten til steinen og er vanskelig å fjerne med vann. (Foto: «Stopp Oljeletinga».)
Mesteparten av flekkene er fjernet, men noe av malingen har trukket inn i overflaten til steinen og er vanskelig å fjerne med vann. (Foto: «Stopp Oljeletinga».)
Monolitten og flere andre statuer i Vigelandsparken i Oslo ble tilgriset av oransje maling i en klimaaksjon i forrige uke. Fortsatt er det flekker igjen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Monolitten og flere andre statuer i Vigelandsparken i Oslo ble tilgriset av oransje maling i en klimaaksjon i forrige uke. Fortsatt er det flekker igjen.

– I aksjonen ble det brukt vannmaling, og det etterlatte inntrykket er at dette er maling som enkelt kan spyles bort fra steinen, og at ingen skade er skjedd. Dette stemmer ikke, sier museumsleder Jarle Strømodden ved Vigeland-museet.

Aktivister fra organisasjonen Stopp oljeletinga kastet maling på flere av skulpturene fredag 18. november.

Mesteparten av flekkene er fjernet, men noe av malingen har trukket inn i overflaten til steinen og er vanskelig å fjerne med vann.

– Vigeland-museets to konservatorer, en kunsttekniker og fire mann fra firmaet Stopp tagging startet med å fjerne malingen umiddelbart etter påføringen. Først ble malingen tørket opp med kluter, deretter spylte tre mann i mer enn tre timer. Det var med andre ord ingen enkel oppgave, sier Strømodden.

Annonse

De klarte heller ikke å fjerne alle sporene etter aksjonen. Noen oransje flekker er igjen, og enkelte steder har malingen etterlatt svake skygger og rester i steinens porer. For å få bort alt, må man bruke sterkere kjemikalier, som vil kunne skade kunstverkene.

– For oss som arbeider for å bevare kunst etter miljøvennlige retningslinjer i en åpen folkepark, virker denne aksjonen mot sin hensikt, sier Strømodden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar