Sjanger
Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er
Norske bryggerier kan få bøter dersom folk tagger dem i skryte-innlegg i sosiale medier.
Stavanger-bryggeriet Salikatt mottok nylig et forhåndsvarsel om vedtak fra Helsedirektoratet. De har fått beskjed om å fjerne alle lenker til privatpersoners innlegg om produktene deres, skriver Stavanger Aftenblad. Det var Rogalands Avis som omtalte saken først.
Når privatpersoner deler bilder eller innlegg i sosiale medier av alkoholholdige produkter de liker og tagger selskapene som lager dem, kan selskapene risikere bot.
Helsedirektoratet mener at disse innleggene er reklame for alkohol, noe som er ulovlig i Norge.
I brevet fra Helsedirektoratet står det at privatpersoners og tredjepersoners kommentarer og bilder nå skal vurderes som noe profileieren selv har lagt ut.