På tide å redefinere hva vi mener med «kansellering»

Aldri har vi bagatellisert hvor hardt det er å gå igjennom et tilbakeslag i karrieren, stadig bagatelliserer vi hvor hardt det er å bli utsatt for overgrep som rasisme og hatytringer, skriver Lisa Esohel Knudsen.
Aldri har vi bagatellisert hvor hardt det er å gå igjennom et tilbakeslag i karrieren, stadig bagatelliserer vi hvor hardt det er å bli utsatt for overgrep som rasisme og hatytringer, skriver Lisa Esohel Knudsen.
Først da kan jeg si meg enig med dem som hevder at fenomenet truer ytringsfriheten og vårt liberale samfunn, skriver Lisa Esohel Knudsen.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Nestleder i Minotenk, Lisa Esohel Knudsen, skriver om kanselleringskultur. Innlegget er hentet fra forfatterens Facebook-profil, og ble først publisert av Trønderdebatt.

Mikrofonstativene står klare for offentlige personer som har «tråkket over streken». Mens dem som har blitt tråkket på, betaler en svært høy pris, og i enkelte tilfeller forsvinner helt fra offentligheten.

I disse tider snakkes det høyt og mye om den såkalte «kanselleringskulturen». Dette begrepet har vært gjenstand for mye debatt og kritikk, og det snakkes ofte om «ofrene» for denne kulturen. Disse har gjerne brukt et feil ord, kommet med en sleivete vits, tatt på noen som ikke ville bli tatt på, og så videre. Slik fremstilles det ofte i debatter om «kansellering».

Og sånn sett virker debatten om «kanselleringskultur» som en enkel måte å bevise hvordan den tåpelige «wokeismen» gjør inntog i våre liberale samfunn og truer ytringsfriheten. Ifølge kritikere av «kanselleringskulturen» handler det svært sjeldent om «ekte rasisme», eller «ekte kvinnefiendtlige holdninger» eller «ekte overgrep». Til og med når det tydelig er ytret noe rasistisk, eller når seksuell trakassering faktisk har funnet sted, så unnskylder man oppførselen.

For de er jo ikke slemme eller onde disse folkene.

Annonse

Les også: Trakk seg fra debatt. Går ut mot Traavik i kommentarfeltet

Bagatellisering

Spørsmålet blir da om dette fungerer som et formildende faktum for dem som blir utsatt. Svaret på dette er selvsagt nei. For dem som blir utsatt for slike overgrep, handler det om at trygghetsfølelsen har blitt tatt fra dem. Det handler om å bli utsatt for noe som er ekstremt vondt, for så å oppleve å bli hetset fordi man varsler om det. Overgriperen blir behandlet som et offer, mens offer blir til overgriper.

Aldri har vi bagatellisert hvor hardt det er å gå igjennom et tilbakeslag i karrieren, stadig bagatelliserer vi hvor hardt det er å bli utsatt for overgrep som rasisme, seksuell trakassering og hatytringer.

Om vi så absolutt skal bruke et ord som «kansellering», mener jeg at det bør brukes om dem som har vært ofre for overtramp utført av mektige personer i offentligheten. For disse mektige personene er i realiteten alltid velkommen inn i varmen igjen. De har aldri helt mistet sin inngang.

Men for ofrene koster det alltid mye mer. For dem handler det ofte om å velge mellom å «tåle» eller å ta vare på egen helse og sikkerhet. Du skal rett og slett være umenneskelig sterk. Og ikke tro at det ikke koster. Det er allerede så mange kvinner og minoriteter som har måtte ta dette valget, at det nå handler om et demokratisk problem.

Med denne definisjonen av «kansellering» kan jeg si meg enig med dem som hevder at fenomenet truer ytringsfriheten og vårt liberale samfunn.

Les også: Hyklerske likestillingsaktivister inntar filosofistudiet

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar