– Storfavoritt

Prisdryss til Ruben Östlund under Guldbagge-utdelingen

Östlunds film er tidligere belønnet med Gullpalme fra Cannes, fire European Film Award-priser og ble også nominert til en Golden Globe i kategorien for beste musikal eller komedie, men uten å nå opp. (Foto: Anders Wiklund/TT/NTB.)
Östlunds film er tidligere belønnet med Gullpalme fra Cannes, fire European Film Award-priser og ble også nominert til en Golden Globe i kategorien for beste musikal eller komedie, men uten å nå opp. (Foto: Anders Wiklund/TT/NTB.)
Regissøren Ruben Östlund kunne innkassere hele seks Guldbagge-priser for sin film «Triangle of Sadness» da svensk filmindustri gjorde stas på seg selv mandag.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Prisdryss til Ruben Östlund under Guldbagge-utdelingen

Östlund fikk blant annet prisen for beste film og beste regi. Den siste prisen tilegnet han den kvinnelige hovedrolleinnehaveren Charlbi Dean, som uventet gikk bort i oktober etter å ha blitt rammet av blodforgiftning.

– Vi savner deg Charlbi, sa Östlund da han tok imot prisen.

Ekspertene spådde på forhånd at det ville stå mellom «Triangle of Sadness» og Tarik Salehs film «Boy from Heaven» under årets utdeling.

De to var også favoritter i 2018, da Saleh innkasserte fem Guldbagge-priser for «The Nile Hilton Incident». Östlund måtte da nøye seg med to priser for filmen «The Square», og tok seg ikke engang bryet med å møte opp for å hente dem. I år måtte Saleh nøye seg med prisen for beste manus.

Annonse

Östlunds film er tidligere belønnet med Gullpalme fra Cannes, fire European Film Award-priser og ble også nominert til en Golden Globe i kategorien for beste musikal eller komedie, men uten å nå opp.

«Triangle of Sadness» er også nominert i kategoriene for manus, rollebesetning og beste kvinnelige birolle med Dolly De Leon når britenes Bafta-priser skal deles ut 19. februar.

Prisen for beste kvinnelige hovedrolle i svensk film i året som gikk, var det 15 år gamle Sigrid Johnson i filmen «Comedy Queen» som stakk av med.

– Jeg fikk min første rolle i en TV-serie da jeg var fire år gammel, og siden har det rullet på i snart 13 år, lo hun gjennom tårer i sin takketale.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar