Dårlig inntjening og lite markedsføring

Kontroversiell Oscar-nominasjon blir stående etter gransking

Etter Riseboroughs nominasjon har debatten rast i Hollywood om hvorvidt Oscar-akademiets regler mot lobbyvirksomhet eller nedsettende omtale av konkurrenter har blitt brutt. (Foto:Jordan Strauss/Invision/AP, File.)
Etter Riseboroughs nominasjon har debatten rast i Hollywood om hvorvidt Oscar-akademiets regler mot lobbyvirksomhet eller nedsettende omtale av konkurrenter har blitt brutt. (Foto:Jordan Strauss/Invision/AP, File.)
En overraskende Oscar-nominasjon til skuespilleren Andrea Riseborough utløste en gransking av om Oscar-akademiets regler mot lobbyvirksomhet ble brutt.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er En overraskende Oscar-nominasjon til skuespilleren Andrea Riseborough utløste en gransking av om Oscar-akademiets regler mot lobbyvirksomhet ble brutt.

Mens Riseboroughs rolle i filmen «To Leslie» har blitt hyllet av kritikere, har filmen bare tjent inn rundt 27.000 dollar på amerikanske kinoer. Filmen har heller ikke fått den dyre og synlige markedsføringen som blir sett på som nødvendig for å oppnå en Oscar-nominasjon.

Filmen ble i stedet hausset opp i sosiale medier – blant annet av kjendiser som Edward Norton, Gwyneth Paltrow og Sarah Paulson.

Etter Riseboroughs nominasjon har debatten rast i Hollywood om hvorvidt Oscar-akademiets regler mot lobbyvirksomhet eller nedsettende omtale av konkurrenter har blitt brutt. Akademiet lovte å granske saken, og konkluderte tirsdag med at reglene var overholdt.

– Akademiet har konkludert med at handlingene ikke har nådd det nivået at filmens nominasjon bør trekkes tilbake. Men vi har sett taktikker i sosiale medier og i markedsføringen som har skapt bekymring. Disse taktikkene skal tas opp med de ansvarlige, skriver Oscar-akademiet i en uttalelse.

Annonse

Riseborough får med det beholde nominasjonen sin.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar