Shariaens «ansikter»

Taliban-regler gir absurd dukkemaskering i Kabul

– Jeg kan ikke dekke hodene til utstillingsdukkene med plast eller stygge ting for da ville utstillingsvinduet mitt blitt stygt, sier innehaveren Bashir. (Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi.)
– Jeg kan ikke dekke hodene til utstillingsdukkene med plast eller stygge ting for da ville utstillingsvinduet mitt blitt stygt, sier innehaveren Bashir. (Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi.)
Med Taliban ved makten har utstillingsdukkene i Kabul fått en underlig framtoning. Plastposer og aluminiumsfolie har reddet dem fra halshogging.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Med Taliban ved makten har utstillingsdukkene i Kabul fått en underlig framtoning. Plastposer og aluminiumsfolie har reddet dem fra halshogging.

Dukkemaskeringen skyldes Talibans puritanske tolkning av sharialovene, som også har ført til at kvinner blir nektet både arbeid og utdanning.

I utgangspunktet mente Taliban at alle utstillingsdukkene burde fjernes fra butikkvinduene og få hodene kuttet av. Årsaken er det islamske regimets forbud mot statuer og avbildninger av mennesker, som begrunnes med at de kan bli gjort til idoler og bidra til avgudsdyrkelse

Da kravet om å fjerne utstillingsdukkene kom, var det enkelte butikkeiere som føyde seg. Andre nektet. Da ville verdifulle dukker bli ødelagt, og de argumenterte med at de trengtes for å få vist fram varene for kundene.

Kreative løsninger

Taliban lot seg overtale og gikk med på å la utstillingsdukkene bli stående – men kun hvis hodene ble tildekket.

Annonse

I forsøket på å gjøre både Taliban og kundene fornøyd, har oppfinnsomme butikkeiere gått nye veier. Det symboltunge resultatet er å se i Lycee Maryam-gaten, en handlegate nord i Kabul der kjolebutikkene ligger på rekke og rad.

Her er både utstillingsvinduer og butikklokaler fulle av utstillingsdukker iført fargerike kjoler og selskapsantrekk – og med ulike typer kreative «hodeplagg» som matcher kjolene.

– Jeg kan ikke dekke hodene til utstillingsdukkene med plast eller stygge ting for da ville utstillingsvinduet mitt blitt stygt, sier innehaveren Bashir.

I likhet med de andre butikkeierne som har valgt å beholde utstillingsdukkene, ønsker han kun å oppgi fornavnet i frykt for represalier.

Halvert salg

Kjoler med mye pynt har alltid vært populært i afghanske brylluper. Også før Taliban tok makten for halvannet år siden, var brylluper en sjelden mulighet for kvinner til å kle seg i sin fineste stas. Også da var samfunnet svært kjønnsdelt, og brylluper var en etterlengtet mulighet til å ha selskaper der både menn og kvinner kunne være til stede.

Men etter hvert som afghanerne er blitt fattigere, har kjolene blitt enklere.

Ifølge Bashir er salget halvert sammenlignet med hva det var før regimeskiftet.

– Å kjøpe bryllupskjoler, selskapskjoler og tradisjonelle kjoler er ikke lenger en prioritet. Folk tenker mer på å få tak i mat og overleve, sier han.

En annen butikkeier, Hakim, har brukt aluminiumsfolie til å skjule ansiktene på utstillingsdukkene. Og han er fornøyd med løsningen.

– Jeg gjorde denne trusselen om til en mulighet, og jeg gjorde det på en måte som gjør utstillingsdukkene enda mer attraktive enn før, sier han.

Ikke alle har råd til å bruke aluminiumsfolie og fløyel. I en annen butikk har eieren nøyd seg med å tre plastposer over hodene på utstillingsdukkene. Rekken av pyntede dukker med svarte hetter over hodene får tankene til å fly til helt andre ting enn fest og bryllup.

Avviser begrunnelse

Med jevne mellomrom kommer landets moralpoliti på inspeksjon for å kontrollere at dukkene framstår som anstendige. Aziz, en annen butikkeier, erkjenner at han er helt uenig i Talibans argumenter.

– Alle vet at utstillingsdukker ikke er idoler, og ingen kommer til å tilbe dem. I alle muslimske land blir utstillingsdukker brukt til å stille ut klær, sier han.

Også noen få mannlige utstillingsdukker har fått plass i butikkene, og også de har fått hodene tildekket. Her er ingen kjønnsforskjell, slik det er ute i gatene.

Løftebrudd

Like etter maktovertakelsen lovet Taliban at de ville la kvinner både jobbe og gå på skole. Nå er situasjonen omtrent som den var da Taliban styrte landet sist gang – for over 20 år siden.

Jenter får ikke lov til å gå på skole etter sjette klasse, de er utelukket fra de fleste jobber, og de har fått påbud om å dekke ansiktet når de går ut.

En kvinne som nylig besøkte Lycee Maryam-gaten, sier at utstillingsdukkene gjør sterkt inntrykk.

– Når jeg ser dem, føler jeg at disse utstillingsdukkene også er fanget, og jeg får en følelse av frykt, sier kvinnen, som kun vil oppgi fornavnet sitt, Rahima.

– Det føles som om jeg ser meg selv bak disse butikkvinduene. En afghansk kvinne som har mistet alle rettighetene sine, sier hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar