Nasjonalmuseet-direktør legger seg flat etter uttalelse

Samlingsdirektør i Nasjonalmuseet, Stina Högkvist, kalte Christian Krohgs maleri fra 1893 for «kolonialistisk». Nå beklaher hun. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Samlingsdirektør i Nasjonalmuseet, Stina Högkvist, kalte Christian Krohgs maleri fra 1893 for «kolonialistisk». Nå beklaher hun. (Foto: Nasjonalmuseet.)
Reaksjonene har vært kraftige etter at Nasjonalmuseets samlingsdirektør, Stina Högkvist, kalte et kjent Christian Krohg-maleri kolonialistisk. Nå beklager hun.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Samlingsdirektør Stina Högkvist i Nasjonalmuseet legger seg flat etter kraftige reaksjoner på at hun kalte Christian Krohg-maleri for «kolonialistisk».

– Her vil jeg bare legge meg helt flat. Dette var en sleivete og lite gjennomtenkt bemerkning, sagt i forbifarten. Jeg mener ikke at Christian Krohgs maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» er kolonialistisk, sier Högkvist i en skriftlig kommentar sendt til NTB.

Bakgrunnen for diskusjonen er et intervju i Aftenposten lørdag der Högkvist fortalte at flere kjente malerier settes i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet. Et av dem er Christian Krohgs kjente maleri av Leiv Eiriksson som oppdager Amerika.

– Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sa Högkvist.

– Beklager

Uttalelsen har skapt til dels kraftige reaksjoner i sosiale medier.

Annonse

– Jeg beklager at jeg har satt i gang en diskusjon om kansellering. Krohgs verk er ikke kansellert av Nasjonalmuseet, sier Högkvist søndag.

Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 er et av Krohgs mest kjente malerier og prydet tidligere trappehallen i det gamle Nasjonalmuseet. Det viser den norrøne oppdageren som regnes for å ha vært den første europeeren som oppdaget Nord-Amerika rundt år 1000.

Nasjonalmuseet mottok maleriet i gave fra the Leif Erikson Memorial Association i Chicago i 1900.

– Useriøs og overfladisk

Högkvist sier at de ønsket å vise både klassiske verk og verk som ikke, eller i liten grad, har blitt vist før i den nye samlingsutstillingen.

– Konklusjonen ble at vi ville vie plass til noe annet enn akkurat dette maleriet av Krohg til åpningen. Verket ble vist i Nasjonalgalleriets trappehall i flere år før flyttingen til nytt museum. At det er brakt ideologiske perspektiver inn i dette, tar jeg på min kappe og jeg beklager at dette har skapt forvirring i debatten, sier hun.

Högkvist har også beklaget ordbruken på sin Facebook-side.

– I saken uttaler jeg meg om Christian Krohgs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» på en måte som jeg ser fremstår som useriøs og overfladisk, skriver hun.

– Helt absurd

En av dem som reagerte på uttalelsene, er leder Eivor Evenrud (Ap) i Oslo bystyres kultur- og utdanningsutvalg, skriver Vårt Oslo. Hun omtalte saken som absurd.

– Hva er greia med at alt fra fortiden skal leses inn i samtiden og få påklistret nye merkelapper, skriver Evenrud på sin Facebook-side.

– Hva er man redd for at publikum skal tenke? Tror man folk er så intellektuelt slappe at de selv ikke klarer å forstå at noe har endret seg på 130 år?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar