Hindsbo: – Vi driver ikke med kansellering

– Det har aldri handlet om kansellering eller ideologiske motiver, sier Karin Hindsbo i en pressemelding. (Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet.)
– Det har aldri handlet om kansellering eller ideologiske motiver, sier Karin Hindsbo i en pressemelding. (Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet.)
Etter anklager om «kansellering» og «politisk korrekthet», ønsker Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo å nyansere bildet: – Vi styres ikke av ideologiske motiver.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Museumsdirektøren sier at Nasjonalmuseet igjen vil vise «Leiv Eiriksson oppdager Amerika», og hevder det aldri var snakk om kansellering.

I et intervju med Aftenposten sa Nasjonalmuseets samlingsdirektør, Stina Högkvist, at Christian Krohgs maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» var «kolonialistisk» – og kom til å bli parkert i kjelleren.

Högkvist har i ettertid beklaget formuleringen, men debatten har ikke stilnet.

Nå ønsker Nasjonalmuseet å nyansere bildet.

– Det har aldri handlet om kansellering eller ideologiske motiver. Den slags holder ikke Nasjonalmuseet på med, sier Nasjonalmuseet-direktør Karin Hindsbo.

Annonse

Hun fortsetter:

– Å lage en samlingspresentasjon av en samling på over 400.000 gjenstander handler om valg. Krohg er en av norsk kunsthistories mest betydelige kunstnere og i samlingspresentasjonen er han representert med 13 malerier, så han er altså langt ifra kansellert av oss.

Les også: Nasjonalmuseet snur – henger opp igjen Krohgs Leiv Eiriksson-maleri

Christian Krohgs oljemaleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893». (Montasje: Subjekt.) 1 25:18
Christian Krohgs oljemaleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893». (Montasje: Subjekt.)

Mer interessante verk

Hindsbo mener det finnes andre, mer interessante verk av Krohg, som for eksempel «Albertine i politilegens venteværelse» og «Kampen for tilværelsen».

– Det er altså nøye overveide og kuratoriske begrunnelser som ligger bak at Leiv Eiriksson oppdager Amerika per nå ikke er en del av samlingspresentasjonen i Nasjonalmuseet, sier Hindsbo.

Nå er Eirikssons oppdagelse tydeligvis blitt interessant igjen, og i pressemeldingen fremgår at verket skal vises i fire uker i Nasjonalmuseets første etasje, bak Vestibylen ved inngangen til utstillingene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar