Tilbake i «trappehallen»

Nå er maleriet hentet opp fra kjelleren

Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 malt av Christian Krohg ble mandag ettermiddag hengt opp i første etasje på Nasjonalmuseet. Det var et av flere malerier som ble satt i kjelleren, etter mye debatt de siste dagene har ledelsen ved Nasjonalmuseet ombestemt seg. (Foto: Annika Byrde/NTB.)
Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 malt av Christian Krohg ble mandag ettermiddag hengt opp i første etasje på Nasjonalmuseet. Det var et av flere malerier som ble satt i kjelleren, etter mye debatt de siste dagene har ledelsen ved Nasjonalmuseet ombestemt seg. (Foto: Annika Byrde/NTB.)
Etter massiv kritikk for å sette et maleri av den norske kunstneren Christian Krohg i kjelleren, har Nasjonalmuseet igjen hengt maleriet på utstilling.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Etter massiv kritikk for å sette et maleri av den norske kunstneren Christian Krohg i kjelleren, har Nasjonalmuseet igjen hengt maleriet på utstilling.

– Christian Krohg var en veldig viktig kunstner, og når vi ser hvor stort engasjement denne saken har avstedkommet, vil vi diskutere den på en konstruktiv måte, sa direktør Karin Hindsbo til Aftenposten mandag.

Verket «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 vil være tilgjengelig for publikum fra tirsdag, opplyser hun. Museet bekrefter også dette i en pressemelding.

Debatt om kansellering

Beslutningen om å sette Krohgs verk i kjelleren satte i gang en debatt om såkalt kansellering. Bakteppet er at museets samlingsdirektør Stina Högkvist kalte verket for kolonistisk. Dette har hun senere beklaget.

– Det har aldri handlet om kansellering eller ideologiske motiver. Den slags holder ikke Nasjonalmuseet på med. Å lage en samlingspresentasjon av en samling på over 400.000 gjenstander handler om valg, sier Hindsbo.

Annonse

– Krohg er en av norsk kunsthistories mest betydelige kunstnere, og i samlingspresentasjonen er han representert med 13 malerier, så han er altså langt ifra kansellert av oss, understreker museumsdirektøren.

Maleriet klart for montering i den mer moderne utgaven av «Trappehallen». (Foto: Annika Byrde/NTB.)

I trappehallen

«Leiv Eiriksson oppdager Amerika» ble vist i flere år i trappehallen i Nasjonalgalleriet, men har aldri vært en del av samlingspresentasjonen som sto klar da det nye Nasjonalmuseet åpnet 11. juni 2022.

Mandag ble det besluttet at verket likevel skal vises i fire uker i Nasjonalmuseets første etasje, bak Vestibylen ved inngangen til utstillingene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar