
Kunstnerisk motstand
Trondheim kunstmuseum åpner denne uken en ny utstilling med tatar-russiske kunstneren Yaniya Mikhalina.
Utstillingen «Søsterløs» viser fire arbeider, som på ulike måter tar for seg forholdet mellom psykisk uhelse, samtidens politiske hendelser og konsekvensene av den post-sovjetisk fordrivelsen.
Mikhalinas arbeid kan leses som en motstand mot den pågående russiske ekspansive politikken.
Mikhalina utforsker dokumentarfilmsjangeren med fokus på det hun kaller feminisering av produksjonsprosessen. Dette innebærer at dokumentarene hennes er preget av lytting og omsorg istedenfor observasjon og effektivitet.
– I en verden fylt av radikale forskjeller, er det nødvendig å unngå generalisering og universelle forklaringer, og akseptere at store politiske hendelser, består av uendelige mange ulike konkrete problemstillinger og fortellinger, sier kurator Marianne Zamecznik om Mikhalinas kunstnerskap.

Strøk med mening
Denne uken er siste mulighet for å se Solrunn Rones ved dropsfabrikken.
Kunstkritiker Tommy Olsson beskriver den slik:
– Hvert eneste penselstrøk i maleriene til Solrunn Rones tar sikte på å komme seg videre og ut av gitte rammer.
Meningsinnholdet i strøkene går utover det å forsøksvis imitere hva vi kan ane som et naturmotiv. Det interessante er ikke om formene på lerretet referer til naturformasjoner, men at strøkene og formene formidler en spontan følelsesmessig respons på det sette, heter det i utstillingsteksten.