– Dypt bekymret

NFI har tatt opp «Helt super»-saken med antirasistisk organisasjon

– Norsk filminstitutt er dypt bekymret for konsekvensene denne hendelsen kan ha for filmskaperes kunstneriske frihet og internasjonale festivalers redaksjonelle frihet og uavhengighet, heter det i brevet. (Foto: Presse/Nordisk film distribusjon.)
– Norsk filminstitutt er dypt bekymret for konsekvensene denne hendelsen kan ha for filmskaperes kunstneriske frihet og internasjonale festivalers redaksjonelle frihet og uavhengighet, heter det i brevet. (Foto: Presse/Nordisk film distribusjon.)
Norsk filminstitutt har sendt et brev til den antirasistiske filmorganisasjonen Artef med spørsmål rundt vurderingen av barnefilmen «Helt super».
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Norsk filminstitutt har sendt et brev til den antirasistiske filmorganisasjonen Artef med spørsmål rundt vurderingen av barnefilmen «Helt super».

Det skriver NFI i en pressemelding mandag.

Under filmfestivalen i Berlin i februar, ble gallapremieren av den norske animerte barnefilmen «Helt super» avlyst i siste øyeblikk. Bakgrunnen var en henvendelse fra organisasjonen Artef til filmfestivalen like før premieren, med rasisme-anklager mot filmen.

I brevet til Artef ber NFI om avklaring på hvilket mandat Artef har til å gripe inn i programmering og oppsatte visninger på festivaler.

– Norsk filminstitutt er dypt bekymret for konsekvensene denne hendelsen kan ha for filmskaperes kunstneriske frihet og internasjonale festivalers redaksjonelle frihet og uavhengighet, heter det i brevet.

Annonse

Brevet er sendt til Artef med kopi til Berlin-festivalen og 24 europeiske bransjeorganisasjoner, blant annet European Film Academy, European Film Market, European Film Promotion og European Producer`s Club.

Ifølge NFI har styret for European Film Academy (EFA) behandlet brevet. I et svarbrev opplyser EFA at direktør Matthijs Wouter Knol trekker seg fra sine posisjoner i Artef, der han har vært en av tre direktører, og sittet i Artefs styringsgruppe.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar