Kunstnerisk motstand
Trondheim kunstmuseum åpner denne uken en ny utstilling med tatar-russiske kunstneren Yaniya Mikhalina.
Utstillingen «Søsterløs» viser fire arbeider, som på ulike måter tar for seg forholdet mellom psykisk uhelse, samtidens politiske hendelser og konsekvensene av den post-sovjetisk fordrivelsen.
Mikhalinas arbeid kan leses som en motstand mot den pågående russiske ekspansive politikken.
Mikhalina utforsker dokumentarfilmsjangeren med fokus på det hun kaller feminisering av produksjonsprosessen. Dette innebærer at dokumentarene hennes er preget av lytting og omsorg istedenfor observasjon og effektivitet.
– I en verden fylt av radikale forskjeller, er det nødvendig å unngå generalisering og universelle forklaringer, og akseptere at store politiske hendelser, består av uendelige mange ulike konkrete problemstillinger og fortellinger, sier kurator Marianne Zamecznik om Mikhalinas kunstnerskap.
Bonde i kunsten
Ved Trøndelag senter for samtidskunst utforskes bondekultur i utstillingen «Rekonstruksjonar heimanfrå».
Det er kunstnerne Monika Mørck og Maia Birkeland som i samarbeid tar for seg den gamle bondekulturen.
Dette er kjernen når de sammen utforsker kunnskapsarv og arbeid.
Gjennom manuelt gårdsarbeid, tradisjonelt håndarbeid og historisk litteratur omsetter de erfaringer og gammel kunnskap til sin egen livsstil og kunstpraksis.
«Rekonstruksjonar heimanfrå» presenterer 20 individuelle verk som springer ut fra kunstnernes felles utforskning av arbeid, levesett, tid- og ressursbruk. Verkene i utstillingen vil ta form som blant annet tekstile veggtepper og installasjoner av tørket plantemateriale.