Gikk til retten for å få spille i nazihall

Tysk domstol: Roger Waters får spille i Frankfurt

Bakgrunnen for saken er at konserten skal holdes i Festhalle, en arena som det tyske naziregimet brukte som oppsamlingsplass for over 3.000 jødiske menn i 1938. Her ble de mishandlet før de ble deportert. (Foto: Rob Grabowski/Invision/AP.)
Bakgrunnen for saken er at konserten skal holdes i Festhalle, en arena som det tyske naziregimet brukte som oppsamlingsplass for over 3.000 jødiske menn i 1938. Her ble de mishandlet før de ble deportert. (Foto: Rob Grabowski/Invision/AP.)
En tysk domstol har besluttet at Roger Waters, som var med på å starte Pink Floyd, likevel får holde konsert i Frankfurt den 28. mai.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er En tysk domstol har besluttet at Roger Waters, som var med på å starte Pink Floyd, likevel får holde konsert i Frankfurt den 28. mai.

Myndighetene i Frankfurt og delstaten Hessen har forsøkt å stanse konserten fordi de mener Waters har antisemittiske holdninger.

Bakgrunnen for saken er at konserten skal holdes i Festhalle, en arena som det tyske naziregimet brukte som oppsamlingsplass for over 3.000 jødiske menn i 1938. Her ble de mishandlet før de ble deportert.

Etter at myndighetene besluttet at Festhalle ikke kunne leies ut til Waters, gikk rockeartisten til retten. Mandag ble det klart at konserten skal få gå sin gang.

Domstolen begrunner avgjørelsen med «kunstnerisk frihet». Den vedgår at Waters bruker symbolisme som er inspirert av nasjonalsosialisme, men konkluderer med at dette muligens er «dårlig smak», og at det ikke er opp til domstolen å avgjøre dette. Den konkludere også med at Waters ikke bruker antisemittisk propagandamateriell.

Annonse

Kjennelsen kan ankes, men det er ikke klart om myndighetene vil gå videre med saken.

Waters er blitt kritisert for sine forbindelser med BDS-kampanjen, som går inn for boikott av Israel og innføring av sanksjoner som følge av Israels okkupasjon av palestinske områder.

Det har vakt sterke reaksjoner at han under sine konserter har sluppet ballonger som er formet som en gris og med davidsstjernen på.

Waters, som for tiden er på sin avskjedsturné «This Is Not A Drill», spilte i Telenor Arena utenfor Oslo 11. og 12. april.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar