3.500 kroner for «ytringspass». Har kulturlivet mistet bakkekontakten?

Kulturytring skal være en egen arena for kulturpolitikk. Men bør ikke kulturpolitikkens aktører satse på å markere seg i samspill med andre politikkområder på Arendalsuka, spør Kristine K. Wessel i Kulturbyrået Mesén. (Foto: Kulturytring Drammen.)
Kulturytring skal være en egen arena for kulturpolitikk. Men bør ikke kulturpolitikkens aktører satse på å markere seg i samspill med andre politikkområder på Arendalsuka, spør Kristine K. Wessel i Kulturbyrået Mesén. (Foto: Kulturytring Drammen.)
Kulturytring Drammen sammenligner seg med Arendalsuka. Men der sistnevnte er åpent for alle, koster det skjorta å delta i Drammen, skriver Kristine K. Wessel.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Prisene på Kulturytring Drammen vekker reaksjoner fra Kristine K. Wessel, produsent, kurator og rådgiver i Kulturbyrået Mesén.

Når festivalen Kulturytring 2023 går av stabelen i Drammen 19.-21. juni, koster billetten, eller «ytringspass» som arrangøren kaller det, intet mindre enn 3.500 kroner. Har kulturlivets svar på Arendalsuka misforstått kjernen i hva som gjør Arendalsuka så viktig og bra?

På sine nettsider skriver Kulturytring dette: «Kulturytring er Norges største nasjonale arena for kulturpolitikk. Arenaen skal samle ​hele det norske kulturlivet i samtaler og debatt om kunst- og kulturpolitikk. ​​Kulturytring skal gjennom kunnskapsbaserte og relevante ytringer, debatter og ​​diskusjoner, løfte kunst og kultur som et viktig politikkområde og som utviklingskraft i ​samfunnet. Festivalen er både en debattfestival, en kunnskapsarena og en kunst- og ​kulturfestival, og ble arrangert for første gang i 2021. For andre gang samles kultur-​Norge for å sette kunst og kultur på dagsorden i valgkampen – i kulturlivets svar på ​Arendalsuka.»

Jeg steiler! Logikken brister for meg både når det gjelder navnet og prisen på billetten, og konteksten de setter seg selv i: Arrangementet som kulturlivets svar på Arendalsuka.

For det første finner jeg det høyst problematisk å knytte begrepet ytring til en billett, altså en kostnad for deltakelse. Og det er en høy og ekskluderende billettpris for veldig mange i kunst- og kulturfeltet. Å delta i politikk og debatt og å ytre seg er vel noe som skal være åpent og tilgjengelig for alle uten at man trenger å kjøpe billett?

Annonse

Les også: Doblet påmelding til «kulturlivets Arendalsuka»

Trenger vi en egen arena for kulturlivet?

For det andre synes jeg sammenligningen med Arendalsuka blir helt feil. Arendalsuka sitt grunnprinsipp er at det er åpent for alle og gratis inngang, noe man ikke kan si om Kulturytring 2023.

Ambisjonen til Kulturytring er å samle hele det norske kulturlivet til samtaler og debatt om kunst- og kulturpolitikk. Dette blir vanskelig når kostnaden for deltakelse er såpass høy.

Avslutningsvis ønsker jeg også å stille spørsmålet om hvorfor vi trenger en egen arena for kulturpolitikk? Bør ikke kulturpolitikken og dens aktører satse på å markere og utvikle politikken i samspill med andre politikkområder på Arendalsuka?

Kulturpolitikk bør definere seg sentralt i samfunnsdebatten, og jobbe for tverrfaglige samarbeid og løsninger som legger grunnlaget for gjennomslag og god forankring. Selv deltar vi for tredje året med arrangement på Arendalsuka, denne gangen med temaet kunst, bærekraft og byutvikling. Velkommen til alle. Vi sees på Arendalsuka!

Les også: Forrige gang ble det kulturkrig. Dette er årets Kulturytring

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar