Kulturytring er ikke statsfinansiert. Likevel er vi billigere enn andre bransjefestivaler

Kristine K. Wessel «steiler» av vår sammenligning med Arendalsuka. Det har hun liten grunn til, skriver Monica Larsson, leder i Noku. (Foto: Kulturbyrået Mesén.)
Kristine K. Wessel «steiler» av vår sammenligning med Arendalsuka. Det har hun liten grunn til, skriver Monica Larsson, leder i Noku. (Foto: Kulturbyrået Mesén.)
Kulturytring Drammen kritiseres for dyre billetter. Men et felles løft for å sette kulturpolitikk på dagsorden lar seg ikke gjøre gratis, skriver Monica Larsson.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Prisene på Kulturytring Drammen vekket reaksjoner fra Kristine K. Wessel, produsent, kurator og rådgiver i Kulturbyrået Mesén. Her svarer arrangøren.

I et debattinnlegg i Subjekt onsdag skriver kurator Kristine Wessel om Kulturytring Drammen, og mener at det er «høyst problematisk å knytte begrepet ytring til en billett, en kostnad for deltakelse».

Det er Norsk kulturforum, en interesse- og kompetanseorganisasjon for lokalt kulturliv, som eier og drifter Kulturytring, som ble arrangert for første gang i 2021. Vi er en liten kulturorganisasjon med 2,6 fast ansatte, og mottar ingen statsstøtte til Kulturytring.

Vi har ikke økonomiske muskler til å ta hele kostnaden med å bygge opp Norges største møteplass for kunst og kultur. Kulturytring er en fysisk festival som tar plass på 14 scener med kostnader knyttet til teknikk, scener, infrastruktur, sikkerhet med mer. Arrangørene som er med på å lage program på Kulturytring, betaler en sum som dekker deler av utgiftene vi har til å bygge dette store reisverket.

Norsk kulturforum mottar noe prosjektstøtte fra ulike stiftelser, og fra Kulturdirektoratet, men dette går til å betale for vårt kunstneriske program og til vårt Ung-program der ungdomsdelegater fra hele landet får delta gratis på festivalen. Våre hovedsamarbeidspartnere, Drammen kommune og Viken fylkeskommune, bidrar også med økonomisk støtte, men i sum er Kulturytring et stort og økonomisk ambisiøst prosjekt for en liten organisasjon.

Annonse

Les også: Forrige gang ble det kulturkrig. Dette er årets Kulturytring

Moms og rabatter

Siden Kulturytring er en debattfestival, og ikke en kulturfestival, må vi dessverre legge merverdiavgift (moms/mva) på billettene. Dette har vi denne vinteren vært gjennom en lang runde med Skatt øst for å få klarhet i, og våre billetter blir derfor 25 prosent dyrere enn andre festivaler vi kan sammenligne oss med.

Sammenlignbare arrangementer, som for eksempel By:larm og Litteraturfestivalen på Lillehammer, ligger da ikke så langt unna våre billettpriser. I tillegg tilbyr vi student- og kunstnerrabatter på 50 prosent, noe som gjør Kulturytring billigere enn andre bransjefestivaler.

Selv om Noku ikke har økonomiske midler til å gjøre hele Kulturytring gratis, har vi med glede satt oss en ambisiøs visjon om å bygge Norges viktigste møteplass for kulturpolitikk. Fordi vi tror det er svært viktig å løfte kulturpolitikk i valgkampen.

Kulturpolitikk taper erfaringsmessig oppmerksomhet fra politisk hold og media opp mot «viktigere» saker som eldreomsorg, utdanning og veiutbygging, ikke minst i den lokale politikken. Derfor er vi stolte og glade over at det under Kulturytring blir arrangert en stor ordførerdebatt, med ordførere fra alle landets regioner, som skal diskutere kunst og kulturpolitikk fra festivalens største scene.

Les også: Norske dansekunstnere trekker seg fra Kulturytring Drammen: – Gir hets og trakassering mer plass

Ikke konkurrent til Arendalsuka

Selv har Norsk kulturforum vært til stede på Arendalsuka i mange år med debatter eller arrangementer, og i år er ikke noe unntak.

Vi oppfordrer alle kulturorganisasjoner til å delta på Arendalsuka for å løfte opp kunst og kultur som viktige temaer i samfunnsdebatten. Kulturytring er et supplement, ikke en konkurrent. Det er likevel en kjensgjerning at kulturpolitikk fort drukner på Arendalsuka, derfor tror vi på verdien av at et samlet kulturfelt – faktisk hele 140 arrangører – går sammen og gir kunst og kultur i hele sin bredde full flombelysning over tre stappfulle dager i Drammen. Sammenligningen med Arendalsuka er brukt for å forklare konseptet med Kulturytring, som altså er en politikk- og debattfestival.

Kunst, kultur, bærekraft og byutvikling er viktige temaer på Kulturytring, i samling med minst 30 andre politiske og faglige temaer som de 140 fantastiske dyktige arrangørene selv setter på dagsorden. Det er en lang rekke politikere, både fra nasjonalt, regionalt og lokalt hold, som har meldt sin ankomst til Kulturytring, og flere kommer til.

Velkommen til Drammen!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar