Øker med 20 millioner

Rekordår for Tono – konsertinntektene er tilbake

Omsetningen var på 864,6 millioner kroner, opp fra 843,9 millioner i 2021 – og 200 millioner kroner høyere enn for fem år siden, skriver Tono i en pressemelding. (Foto: Aurora Henni Krogh.)
Omsetningen var på 864,6 millioner kroner, opp fra 843,9 millioner i 2021 – og 200 millioner kroner høyere enn for fem år siden, skriver Tono i en pressemelding. (Foto: Aurora Henni Krogh.)
Inntektene fra opphavsrettigheter i musikk var i fjor rekordhøye. Tall fra rettighetsorganisasjonen Tono viser en omsetning på 864,6 millioner kroner.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Inntektene fra opphavsrettigheter i musikk var i fjor rekordhøye. Tall fra rettighetsorganisasjonen Tono viser en omsetning på 864,6 millioner kroner.

Tonos inntekter stammer fra bruken av norsk og utenlandsk musikk på radio, TV, konserter, musikk- og filmstrømmetjenester, kafeer og annen offentlig bruk av musikk. I fjor oppnådde rettighetsorganisasjonen det beste resultatet noensinne.

Omsetningen var på 864,6 millioner kroner, opp fra 843,9 millioner i 2021 – og 200 millioner kroner høyere enn for fem år siden, skriver Tono i en pressemelding.

Blant annet har det vært en sterk økning i konsertinntektene som endte på 104 millioner kroner.

– Det er spesielt gledelig å se at konsertinntektene er tilbake etter to vanskelige pandemiår og er de høyeste noensinne, sier administrerende direktør i Tono, Karl Vestli.

Annonse

Det største inntektsområdet er fra kringkastingsområdet, det vil si radio, TV og tredjeparts videresending av TV- og radioinnhold. Her var inntektene 348 millioner kroner i inntekter i fjor.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar