Tar grep

Ingen Grammy-priser til musikk laget av maskiner

Grammy-priser på et Grammy-museum i Newark i den amerikanske delstaten New Jersey. (Foto: Julio Cortez/AP/NTB.)
Grammy-priser på et Grammy-museum i Newark i den amerikanske delstaten New Jersey. (Foto: Julio Cortez/AP/NTB.)
Nye regler skal sikre at det ikke deles ut Grammy-priser til musikk som er laget utelukkende med kunstig intelligens (KI).
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Grammy-prisen med regler for å beskytte mot KI-musikk.

Reglene ble fredag kunngjort av The Recording Academy i USA, som deler ut prisene.

I noen kategorier kan musikk laget med hjelp fra kunstig intelligens, bli vurdert. Men musikk uten noe menneskelig bidrag vil ikke være aktuell i noen kategorier.

I tillegg er det nå besluttet at musikere, produsenter, lydteknikere og andre involverte må bidra minst 20 prosent til et album for å bli nominert.

Den raske utviklingen av kunstig intelligens har fått stor oppmerksomhet det siste halvåret. Det er teknisk mulig å bruke KI både til å skrive tekster og komponere musikk.

Annonse

De siste månedene har det dukket opp store mengder poplåter i sosiale medier som tilsynelatende er spilt inn av kjente artister – men som i virkeligheten er versjoner laget av kunstig intelligens.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar