Millionstøtte til film om Benjamin-drapet

Spillefilmen «Drapet på Benjamin Hermansen» har fått 15,7 millioner kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. (Foto: Privat.)
Spillefilmen «Drapet på Benjamin Hermansen» har fått 15,7 millioner kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. (Foto: Privat.)
Spillefilmen «Drapet på Benjamin Hermansen» har fått 15,7 millioner kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Spillefilm om Benjamin Hermansen får titalls millioner fra NFI.

– For mange av oss er drapet på Benjamin Hermansen noe vi aldri vil glemme. Men det er samtidig en historisk hendelse som trenger å bli fortalt til nye generasjoner gjennom en spillefilm, sier produsent Thomas Robsahm i en pressemelding.

Rettssaken mot gjerningsmannen Joe Erling Jahr (19) danner rammen rundt filmen. Den forteller historien om det rasistisk motiverte drapet på Benjamin Hermansen (15) på Holmlia i 2001, med tilbakeblikk på livet til både drapsmann og offer.

Regissør for filmen er Ingvild Søderlind. Hun har ofte hatt barn og unge i hovedrollene, og spillefilmdebuterte med «Alle utlendinger har lukka gardiner» i 2019.

– Ingen er bedre egnet til å gjøre dette enn Ingvild Søderlind, som har vokst opp på Holmlia, kjenner historien og miljøet, og har jobbet med dette prosjektet i flere år, sier Robsahm.

Annonse

Manus er ved Søderlind og Helena Johanne Nielsen, som har vært forfatter for flere dramaserier, blant dem «Lilyhammer», «Furia» og «Wisting».

– Vi er i dialog med familien til Benjamin, som har lest manuset, sier Robsahm.

«Drapet på Benjamin Hermansen» produseres av Nordisk Film Production AS. Det samlede budsjettet er på 37 millioner kroner.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar