Søknadslivet har mange muligheter. For få kunstnere utforsker dem

Kjennetegnet ved kunstneres søknadsliv er at svært mange søker om de samme små midlene. Men slik trenger det ikke være, skriver Linda Cecilie Furulund. (Foto: Pixabay.)
Kjennetegnet ved kunstneres søknadsliv er at svært mange søker om de samme små midlene. Men slik trenger det ikke være, skriver Linda Cecilie Furulund. (Foto: Pixabay.)
Debatten om kunst og søknadsskriving preges av få perspektiver og lite snakk om konkrete tall og muligheter, skriver Linda Cecilie Furulund.
Om skribenten
Linda Cecilie Furulund jobber i kulturbyrået Kunstgjødsel, og er cand.philol i kultur og forfatter.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kunstnere debatterer fordeler og ulemper med søknadsskriving.

Løsningen for kunstnerøkonomien og for søknadsskrivende kunstnere er å også se utenfor de tradisjonelle søknadsstedene og ha et mangfold av inntekter.

Subjekt har to ganger den siste uken fokusert på kunstnernes søknadsskriving, gjennom nyhetsartikkelen onsdag 8. november, «Ut mot «søknadstyranniet» i kulturlivet: – Jeg er drittlei» og i Brynhild G. Winthers debattinnlegg som svarer «Kva er alternativet til søknadssystemet?».

Der Helene Aalborg og Ingerid Jordal i artikkelen fra 8. november opplever søknadsskriving som negativt og særlig reagerer på at det sjelden er begrunnelser på avslag, savner Brynhild G. Winther at de kommer med alternativ til dagens ordning.

Jeg kan være enig i at avslag uten begrunnelser er en uting, men dette er ikke enestående i kunst- og kultursammenheng. Men det er like fullt mulig å gi begrunnelser.

Annonse

Et godt eksempel jeg nylig var borte i, er Forskningsrådets begrunnelse på et avslag, der det sto noe liknende dette: «Prosjektet oppleves å være for tett på drift». Mottakeren delte ikke saksbehandlers begrunnelse for avslaget, men så samtidig at prosjektet, som handlet om en videreutvikling, sett opp mot mange andre søkeres helt nye prosjekter kunne oppleves nettopp som drift. Løsningen for den som fikk avslaget, var å akseptere det og i neste omgang få frem bedre hvordan prosjektet skiller seg ut fra ordinær drift.

Her er både det å søke samme sted en gang til og i tillegg se seg om etter flere andre søkersteder aktuelt. Dette eksempelet viser at begrunnelser har sin hensikt, og ga i dette tilfellet innsikt i hvordan søknaden med små grep kunne gjøres bedre slik at den i neste omgang har større sjanse for å resultere i søknadsjubel.

Les også: Det er for sent å demonstrere

En snever debatt

Løsningen på «søknadstyranniet» er ikke å ta bort dagens ordninger, men utvide og supplere dem.

Det profesjonelle kunst- og kulturlivets tilskuddsordninger er få og summene lave i forhold til mange tilskudd innen for eksempel næring, helse og frivillighet. Kjennetegnet ved kunstneres søknadsliv er at svært mange søker om de samme små midlene.

Det klassiske eksempelet er Statens kunstnerstipend, som hadde en gjennomsnittlig innvilgelsesrate på 9 prosent i 2023. Om en tar bort diversestipendene og ser kun på arbeidsstipendene for fjoråret, ligger innvilgelsesprosenten på mellom 3 – 7 prosent.

Jeg mener at løsningen ligger i at kunstnerne i større grad åpner opp for å se andre steder å søke midler, og at bransjeorganisasjoner med flere setter seg inn i mulighetene for å søke om å ta kunstnerskap videre inn i andre typer tilskuddsordninger. For flere andre tilskuddsordninger utenfor kunst- og kulturfeltet er også innvilgelsesraten betydelig høyere.

I tillegg kan det ligge en stor fordel inntektsmessig i å se de ulike inntektene mer i sammenheng. I over 22 år har jeg tatt tak i ulike kunstnere og kulturvirksomheters inntekts- og søknadsmuligheter. Jeg har erfart at om kunstnerne kombinerer tilskudd og salg, eller folkefinansiering, spons og salg, kan det gi gullkombinasjoner. Det kan for eksempel være slik at et tilskudd kan føre til større oppmerksomhet og økt salgsmessig etterspørsel fra en helt ny målgruppe, mens en folkefinansieringskampanje kan utløse sponsormuligheter og mersalg i forkant, under og etter kampanjen.

Jeg ser at det å planlegge søknads- og inntektslivet sitt godt, teste ut flere søknadssteder og inntektsmuligheter ofte er en nøkkel til et bærekraftig kunstnerskap. Det jeg savner i debatten om søknadsskriving, er nyanseringer, flere perspektiver på ulike sider av søknadslivet, grundige gjennomganger av faktiske tall og flere uttalelser fra et stort omfang av ulike tilskuddsaktører.

Les også: Teaterbransjen har long covid. Er kunstformen i ferd med å dø ut?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper