Svarer på anklage om å «stjele» roller fra kortvokste:

– Miserabelt og uforståelig

Timothée Chalamet og Hugh Grant er aktuelle med «Wonka», basert på bøkene til den norsk-britiske forfatteren Roald Dahl. (Foto: Ian West/PA/Getty.)
Timothée Chalamet og Hugh Grant er aktuelle med «Wonka», basert på bøkene til den norsk-britiske forfatteren Roald Dahl. (Foto: Ian West/PA/Getty.)
Kritikken hagler fra kortvokstmiljøet, etter at Hugh Grant ble engasjert som umpa-lumpa. Den kritikken har han lite til overs for.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kortvokste skuespillere likte dårlig at Hugh Grant ble engasjert som umpa-lumpa. Spørsmålet etter «Wonka»-lanseringen er hvorvidt oppdraget var verdt det.

Kortvokste skuespillere likte dårlig at Hugh Grant ble engasjert som umpa-lumpa. Spørsmålet etter «Wonka»-lanseringen er hvorvidt oppdraget var verdt det.

Kritikken haglet fra kortvokstmiljøet da Hollywood-veteranen Hugh Grant ble hanket inn som umpa-lumpa i kinoklare «Wonka».

– Mange skuespillere føler vi blir skjøvet ut av bransjen vi elsker, sa briten George Coppen, kjent fra «Artemis Fowl», til BBC.

– Identifiserer Grant seg som kortvokst nå, fnøs amerikaneren Jason Acuña, kjent fra «Jackass», på TMZ.

Annonse

Foranledningen var at de fiktive umpa-lumpaene ble spilt av kortvokste i tidligere filmatiseringer av Roald Dahl-klassikeren «Charlie og sjokoladefabrikken» (1964).

Les også: Kylie Jenner gikk «all in» med norsk designer

Stjernespekket

«Wonka» har størrelser som Timothée Chalamet og Olivia Colman i sentrale roller, i tillegg til Grant. NTB befant seg ringside da stjernelaget inviterte til pressekonferanse i London denne uka.

På spørsmål om hvordan det var å jobbe med «motion capture» eller bevegelsessporing, svarte Grant «miserabelt».

– Du får på deg en slags tornekrone som er veldig ukomfortabel. Jeg lagde masse bråk om det, fortsatte 63-åringen på gjennomsnittlige 1,80.

– Det er en uforståelig prosess. Du får mikrofon og remmer på, og de bruker 16 forskjellige kameraer. Jeg visste ikke hvor jeg var, eller hva som skjedde.

Les også: Susan Sarandon «sparket» etter propalestinsk demonstrasjon

Årelang prosess

Grant ga seg ikke av den grunn. Han skal ha gått på med krum hals for å blidgjøre regissør Paul King og kollegene.

– Jeg gjorde mitt beste, understreket han.

– Og så to måneder senere ble jeg bedt om å gjøre det igjen. Og så to måneder senere – igjen. Og dette pågikk i to år. Jeg kunne ikke ha hatet hele greia mer.

Det hører med at Grant uttalte seg i «deadpan»-stilen han har gjort til sitt varemerke, og hvor det ikke er lett å begripe alvorsgraden.

Skjønt, da konferanselederen ymtet frampå om at han kanskje endret mening idet han fikk resultatet presentert på lerretet, kvitterte han med «ikke egentlig».

Les også: Melder seg ut av Filmforbundet i protest: – Ikke lenger en troverdig organisasjon

Yngre ledsager

«Wonka» er en såkalt prequel, der tittelskikkelsen reiser til et nytt sted for å selge de uimotståelige søtsakene sine. Det liker den lokale «sjokolademafiaen» dårlig, og snart sitter vi med en real blockbuster-fight mellom gode og korrupte krefter.

Ifølge fremadstormende Chalamet må eventyrmusikalen betraktes som et «ledsagerstykke» til «Willy Wonka & the Chocolate Factory» med Gene Wilder fra 1971. King, på sin side, mener «familie» er nøkkelordet.

– Det handler om familiene vi er født med, og familiene vi skaper underveis, utbroderte regissøren som sist ga oss «Paddington».

– Willy ankommer en ny by og kjenner ingen, men klarer å sette sammen en gruppe venner som lykkes med noe ekstraordinært. Filmen bør oppleves i samvær med familien. Jeg håper den kan bringe folk nærmere hverandre.

Animert erstatning

Det gjenstår å se hvorvidt Grant er ferdig med «mocap»-teknikken for all framtid.

– Jeg forsto at de hadde 17 kameraer på ansiktet mitt. Men skulle jeg spille med kroppen eller ikke? På det punktet fikk jeg aldri noe tilfredsstillende svar, sukket den grånende vestlondoneren overfor NTB.

– Og ærlig talt – det jeg utrettet med kroppen min, var forferdelig, og måtte erstattes i sin helhet av animasjon.

«Wonka» får norgespremiere 8. desember.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar