Økses ned av eierne

Pitchfork legges ned

Redaktør i Pitchfork, Puja Patel, må finne seg ny jobb. (Foto: The New York Times.)
Redaktør i Pitchfork, Puja Patel, må finne seg ny jobb. (Foto: The New York Times.)
De har vært det ultimate, toneangivende musikknettstedet i 30 år. Nå får åtte ansatte sparken, og Pitchfork er historie.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Pitchfork legges ned etter 30 år.

Det toneangivende musikknettstedet Pitchfork økses av eierne, og skal gå inn i herrebladet GQ (Gentlemen’s Quarterly).

Pitchfork har vært regnet som et av de sterkeste musikknyhetsstedene, og svært toneangivende på anmelderfronten – også for mange norske artister. Øya refererer gjerne til anmeldelser herfra når de slipper løs nye navn.

Nå får åtte ansatte, inklusive redaktøren Puja Patel, sparken, mens eierselskapet Condé Nast bringer det som er igjen inn i herrebladet GQ.

Les også: Ary om selvsensur og sorg: – Navnet mitt ble større enn musikken min

Annonse
Norske Charlotte Dos Santos spilte på Pitchfork-festivalen i Paris i 2019. (Foto- Eli Salcedo.)
Charlotte Dos Santos opptrådte på Pitchfork-festivalen i Paris i 2019. Nå legges musikknettstedet som sto bak festivalen ned. (Foto: Eli Salcedo.)

Fra suksess til skraphaugen

– Bestemmelsen ble tatt etter nøye vurdering av resultatene til Pitchfork og det vi mener er den beste veien videre for merkevaren, så vår musikkdekning kan fortsette å blomstre innen selskapet, skrev innholdssjef i Condé nast og global Vogue-redaktør Anna Wintour i en epost til de ansatte, ifølge Deadline.

Pitchfork, som kaller seg «den mest pålitelige stemmen i musikkbransjen», ble grunnlagt av Ryan Schreiber da han var tenåring i 1996. Condé Nast kjøpte musikknettstedet i 2015.

Musikknettstedet har blant annet stått bak festivaler i Chicago og Paris, der norske artister som Charlotte Dos Santos har opptrådt, og i fjor snakket Okay Kaya om låtskriving i en intervjuserie magasinet arrangerte i Abbey Road-studioet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar