Vernissageguiden
Oslo

Dette er de beste utstillingene i Oslo denne uken

Uke 4
Bak kunstnerpseudonymet Hengepuppr finner vi Esther Sandstrøm. (Foto: Esther Sandstrøm.)

Hengepupper og techno

Esther Sandstrøm lager kunst under navnet Hengepuppr (sic).

Det er heller ikke så rart, for denne damen elsker både pupper og andre frodige kvinneformer.

Nå har hun sin første soloutstilling på restauranten og visningsrommet Ostara. Så om du har lyst på en intim aften full av kunst og liv, eller kanskje bare et måltid omringet av det sensuelle, så er dette stedet å være.

Dørene til vernissagen åpner torsdag 25. januar kl. 17.00.

Morten Slettemeås er også håndplukket av Blomstrøm. Her med «Trees with Lake and Yellow». (Foto: KB Contemporary.)

Personlig utvalg

Den nye utstillingen på KB Contemporary heter «Håndplukket».

Det gir med en gang assosiasjoner til noe eksklusivt, eller for å bruke det mer tynnslitte ordet i kunstsammenheng, kuratert. Gallerist Knut Blomstrøm skriver faktisk også at dette er personlig. Kunst er personlig i utgangspunktet, men her er også utvalget personlig. Hva er den røde tråden for Blomstrøm? Kvalitet. Intet mindre.

Derfor har galleristen personlig håndplukket hvert eneste verk.

Kunstnerne i utstillingen spenner fra 25 til 80 år, og viser maleri, fotografi og skulptur. Blant kunstnerne finner vi blant andre Javier Barrios, Subjektprisen-vinner Julius Karoubi og Ove Kvavik.

Tegneforbundets utvalgte åpner for syvende gang denne uken. (Foto: Tegneforbundet.)

Utvalgte tegnere

KB Contemporary er ikke de eneste som setter utvalg høyt.

«Tegnerforbundets utvalgte» åpner denne uken for syvende gang. Forbundets jury velger det beste fra bildebøker og tegneserier utgitt i det foregående året. Utstillingen går i dybden på tegnernes kunstnerskap og skapelsesprosess.

Blant årets utvalgte er blant annet Vanessa Baird, Mette Hellenes og Bendik Kaltenborn. Til sammen har tolv tegneserier og bildebøker blitt plukket ut, og i utstillingen vises originale verk, skisser og digitale kunstverk som har blitt skapt i forbindelse med disse utgivelsene.

Utstillingen har vernissage torsdag 25. januar fra kl. 18.00.

 

Leonard Rickhards retrospektiv ved Astrup Fearnley får en sørgmodig undertone, i lys av kunstnerens død. Her ved et av hans gjenkjennelige og populære fugleskap. (Foto: Astrup Fearnley.)

Monumentale retrospektiv

Det er ikke noen tvil om hva som er ukens største vernissage.

Astrups Fearnleys retrospektiv for Leonard Rickhard «Mellom konstruksjon og sammenbrudd» fikk en sørgmodig undertone da kunstneren uventet døde søndag 7. januar.

Utstillingen blir en sjelden mulighet til å oppleve den fulle bredden Rickhards kunstnerskap. «Mellom konstruksjon og sammenbrudd» inkluderer tidlige eksempler på hans velkjente motiver, i form av interiørmalerier, studier av jernbanevogner, bilvrak, og stemningsfulle landskap.

Blant de seneste arbeidene er to nye versjoner av den populære modellflybyggeren, et motiv Rickhard har brukt i over 40 år. Vi får også et første møte med et monumentalt, stedsspesifikt maleri, som er det største han noen gang laget.

Utstillingen åpnes av dronning Sonja for medlemmer 25. januar kl. 18.00, og er åpen for publikum fra og med 26. januar.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar