I en ny tidsregning
Denne uken åpner Christian Houge sin andre separatutstilling ved Buer Gallery.
Fotokunstneren Houge har utmerket seg både i Norge og internasjonalt med sine arbeider. Gjennom hele sitt kunstnerskap har Houge arbeidet med å utforske forholdet mellom natur og kultur. Dette gjør han også i utstillingen «Antropo-cen». Tittelen på utstillingen er hentet fra uttrykket «Antropocen», menneskenes tidsalder. Uttrykket kommer fra «antropos» (menneske), og «cen» (ny), og er foreslått som navn på den geologiske tidsregningen vi nå er inne i.
Gjennom store, horisontale, panoramafotografier tar Houge for seg menneskets påvirkning på miljøet. Kunsten kan kanskje ikke redde verden, men kunstneren håper å invitere til ny forståelse. Det er da noe.
Utstillingen har vernissage torsdag 1. februar kl. 18.00.
Råtne tenner og babyblå tårer
Utstillingstittelen «Råtne tenner og babyblå tårer» får det til å ile nedover ryggen. Det er ubehagelig og uskyldig, som lyden av en negl mot en tavle.
Kombinasjonen av det ubehagelige, det barnlige, fargerike og melankolske er også beskrivende for kunstnerskapet til Brad.
Verkene er mørke og påtrengende, med et naivistisk uttrykk – som en konfrontasjon pakket inn i bomull.
Galleri Duer har markert seg med å vise både unge, fremadstormende og ukonvensjonelle kunstnere, og denne utstillingen er et skritt videre i den retningen.
«Råtne tenner og babyblå tårer» har vernissage fredag 2. februar, kl. 18.00.
Grotesk tolkning
I fjor høst viste kunstner Emil Finnerud utstillingen «Grotesque» ved Arkivet i Stavanger. Nå kommer del to til Oslo.
Prosjektet består av en serie silketrykk på metallplater- I prosessen har Finnerud benyttet historiske foto av Grotesker fra 200 år før Kristus til tidlig middelalder, og bearbeidet dem til silketrykk i store formater. Grotesker er en kunstform som består av plantemotiver kombinert med realistiske eller fantastiske menneske- og dyrefigurer.
Omgjort til abstrakt fotografisk arbeid får de psykedeliske, surrealistiske og minimalistiske trekk, som forsterker de mer skremmende elementene.
Finnerud sier selv han blir tiltrukket av motivkretsen fordi det gir en sjanse til å rekonstruere og fortolke fortiden.
I del to av utstillingen presenteres nye arbeider på papir, i tillegg til originalene på metall.
Utstillingen har vernissage fredag 2. februar kl. 18.00.