Amedia + Subjekt = sant, skrev Subjekt 1. april.
Det kan vi nå melde at ikke er sant.
– De satiriske poengene i artikkelen står seg fortsatt, sier sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi.
I mars måned hadde Choi gått hardt ut mot mediegiganten for å strømlinjeforme den norske journalistikken. Han problematiserte at Amedia alene eide 106 norske aviser, og at disse lignet mye på hverandre. Derfor mente han at pressestøtten burde endres slik at frittstående medier fikk større uttelling av ordningen, for dermed å bidra til mer mediemangfold.
Amedias konserndirektør for myndighetskontakt, Marte Ingul, møtte Choi til debatt på blant annet Dagsnytt 18. Siden fortsatte debatten i medier som Journalisten.no og Kampanje.com.
Choi mente – og mener fortsatt – at konserngigantenes stordriftsfordeler bidrar til ensretting av det norske mediemarkedet. Dette mener Marte Ingul at ikke stemmer.
Derfor var det kanskje mange som stusset over at Subjekt 1. april meldte at Amedia hadde kjøpt opp Subjekt.
De fleste forsto umiddelbart at det hele var en bløff. Det var jo en merkelig dag å lansere en slik nyhet på, nemlig på narredagen.
– Det var heldigvis bare en spøk, sier Danby Choi, og fortsetter:
– Det er utenkelig at Subjekt lar seg kjøpe opp av Amedia. Subjekt skal være en utfordrer i det norske medielandskapet.
Han mener Subjekt har en annerledes fremtoning enn det han kaller for «konsernavisene».
– I Subjekt får du helt annerledes, uavhengig og kritisk journalistikk. At de tre største konsernene eier 73,4 prosent av det norske avisopplaget, er en demokratisk utfordring. Det skal vi ikke bidra til, men fortsette med å problematisere.