Aprilsnarr!

Subjekt kødda

1. april lurte Subjekt sine lesere. Redaksjonen mener likevel at de satiriske poengene i artikkelen står seg godt.
1. april lurte Subjekt sine lesere. Redaksjonen mener likevel at de satiriske poengene i artikkelen står seg godt.
Noen satte hjertet i halsen da Subjekt meldte å ha blitt kjøpt opp av Amedia. Det var heldigvis bare en aprilspøk.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt ble ikke oppkjøpt av Amedia.

Amedia + Subjekt = sant, skrev Subjekt 1. april.

Det kan vi nå melde at ikke er sant.

– De satiriske poengene i artikkelen står seg fortsatt, sier sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi.

I mars måned hadde Choi gått hardt ut mot mediegiganten for å strømlinjeforme den norske journalistikken. Han problematiserte at Amedia alene eide 106 norske aviser, og at disse lignet mye på hverandre. Derfor mente han at pressestøtten burde endres slik at frittstående medier fikk større uttelling av ordningen, for dermed å bidra til mer mediemangfold.

Annonse

Amedias konserndirektør for myndighetskontakt, Marte Ingul, møtte Choi til debatt på blant annet Dagsnytt 18. Siden fortsatte debatten i medier som Journalisten.no og Kampanje.com.

Choi mente – og mener fortsatt – at konserngigantenes stordriftsfordeler bidrar til ensretting av det norske mediemarkedet. Dette mener Marte Ingul at ikke stemmer.

Derfor var det kanskje mange som stusset over at Subjekt 1. april meldte at Amedia hadde kjøpt opp Subjekt.

De fleste forsto umiddelbart at det hele var en bløff. Det var jo en merkelig dag å lansere en slik nyhet på, nemlig på narredagen.

– Det var heldigvis bare en spøk, sier Danby Choi, og fortsetter:

– Det er utenkelig at Subjekt lar seg kjøpe opp av Amedia. Subjekt skal være en utfordrer i det norske medielandskapet.

Han mener Subjekt har en annerledes fremtoning enn det han kaller for «konsernavisene».

– I Subjekt får du helt annerledes, uavhengig og kritisk journalistikk. At de tre største konsernene eier 73,4 prosent av det norske avisopplaget, er en demokratisk utfordring. Det skal vi ikke bidra til, men fortsette med å problematisere.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar