62 år med malerier

Øde Nerdrum åpner farens museum

Nerdrum-museet åpner fredag, få dager før Odd Nerdrum fyller 80 år. (Foto: Nerdrum-museet.)
Nerdrum-museet åpner fredag, få dager før Odd Nerdrum fyller 80 år. (Foto: Nerdrum-museet.)
46 verker av Odd Nerdrum henges opp i et gammelt industribygg i Stavern. Enkelte bilder har ikke sett dagslys på 30 år.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nerdrum-museet åpner fredag.

Tre dager før Odd Nerdrums 80-årsdag 8. april åpner et nytt museum viet hans egen kunst. Det har kona og sønnen sørget for.

– Vi er midt i innspurten. Ventilasjonssystemet fullføres, det er snekring og maling, opprydning – og noen bilder som ikke er hengt opp ennå, sier Øde S. Nerdrum til NTB på telefon fra Stavern.

Der skal 46 av Odd Nerdrums verk opp på veggene i et gammelt industribygg i Sjøparken. Malerier som han har spart på, iblant sagt nei til å selge, fra 1962 til 2024.

Les også: Åpningsdato for Nerdrum-museet klart

Annonse

De beste

– Eldst er en tegning fra 1956, av en gutt som står i fullfigur i mørket. Den er veldig Nerdrumsk selv om han bare var 12 år da han laget den, forteller sønnen, som har gått i lære hos sin far.

Det er sjeldent at kunstnere beholder så mye av sin produksjon selv. Og Øde Nerdrum er ubeskjeden på farens vegne når han fastslår at kvaliteten på maleriene faren har spart på, er høy.

– De beste bildene til Munch henger i Nasjonalgalleriet, ikke på Munchmuseet. I dette tilfellet er noen av de beste bildene i Nerdrums eie fortsatt, lyder det.

30 år på rull

Spennende var det i forrige uke da de hentet fram det ikoniske maleriet «Sovende tvillinger» og bokstavelig talt rullet det ut.

– Det har ligget i en rull inne i et mørkt rom i over 30 år. Det var betimelig å få det opp på en ramme, for maling blir hard med årene. Det er i god stand, det var veldig stas, sier Øde Nerdrum, som kaller seg entreprenør for Nerdrum Museum.

Det var han og moren Turid Spildo som bestemte seg for å ta grep og virkeliggjøre museumsdrømmen. Det har vært «en bratt læringskurve», ifølge Øde Nerdrum – men fredag kveld er den gilde fødselsdagsgaven åpningsklar.

Selvutlevering og spenning

Og hva tenker Odd Nerdrum selv? Han er «veldig spent», ifølge sønnen, som medgir at faren dessuten virker «veldig nervøs» for mottakelsen museet vil få.

– Å ha sitt eget museum med 46 verk er ganske selvutleverende. Ikke bare det personlige med tanke på hvordan de er malt, men også det psykologiske – der han utleverer seg gjennom bildene, sier Øde Nerdrum, og fortsetter

– Når du får et så stort spenn av tid, så er det hele hans liv som blir satt opp på veggene. Både hans profesjonelle, yrkesfaglige liv som maler, og hans personlige liv – det han har opplevd og brukt i sine verk.

Følge indre stemme

Direktør for det nye Nerdrum-museet og kurator for utstillingen er Martin Romberg, egentlig komponist.

I en uttalelse fastslår han at hele Nerdrums virke skal komme til uttrykk mellom veggene – maler, filosof, debattant, dramatiker og læremester gjennom Nerdrumskolen.

– Når vi mottar skoleklasser og barn og unge på museet, skal vårt første budskap være av ren menneskelig natur: Hvis du ønsker det og er modig nok, er det mulig å følge sin helt unike indre stemme på tross av det tiden dikterer, sier Romberg og legger til:

– Odd Nerdrums liv og virke er et levende bevis og inspirasjonskilde for alle unge mennesker i dag på at en slik autentisitet er mulig

Med teskje

Odd Nerdrum har gått på tvers av norsk kunstverden nærmest gjennom hele sin seks tiår lange karriere. Sønnen forteller med et lite smil at han har «fått det inn med teskje» fra barndommen av at det å stå imot gruppepress er en selvfølge.

– Det er først etter hvert jeg har forstått at det er noe som er fremmed for mange i dag, det å kunne stå imot.

At Nerdrum-museet kommer i stand i privat regi, synes Øde Nerdrum er helt naturlig og i en lang tradisjon.

– De fleste store ting starter privat, bare tenk på Nationaltheatret. Vi burde hatt mer av mesenkulturen. Det burde vært flere insentiver for å bli mesen, som at slike gaver kunne trekkes fra på skatten. At man får fratrekk om man betaler regningene til en fattig ung maler!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar