Vernissageguiden
Trondheim

Disse utstillingene må du få med deg i Trondheim i mai

Billedkunstneren Karl Hansen vises nå ved Dropsfabrikken. (Foto: Presse.)

Ordnet spontanitet

Billedkunstneren Karl Hansen er representert i noen av Norges største kunstsamlinger, og nå kan du oppleve verkene hans ved Dropsfabrikken.

Hansens abstrakte maler er preget av geometriske figurer i en variasjon av lyse farger, ofte pasteller. Selv kaller han det spontantegning, der spontanitet og abstraksjon møter mønstre og system.

I disse maleriene kan du kan la fantasien løpe fritt.

Digitale kropper utforskes i ny utstilling hos KUK. (Foto: Meta-Morf.)

Virituell kroppslighet

«[Up]loaded Bodies» på Kjøpmannsgata ung kunst (KUK) tar for seg kroppen i teknologiens verden.

Det høres kanskje komplisert ut, og det er poenget: Det kan være lett å overse hvordan den digitale virkeligheten påvirker synet på vår egen kroppslighet. Enda mer komplisert blir det hvis vi trekker vår egen kropp inn i det digitale rommet.

Utstillingen er en del av Meta.Morf 2024, Trondheims biennale for kunst og teknologi. Den vil også vises i Nederland.

«[Up]loaded Bodies» er både håpefull, kritisk og utfordrende, og kunstnerne er mer opptatt av å finne gode spørsmål enn å finne svar.

Hva «Technoflesh» går ut på er uvisst. Se selv hos Babel. (Foto: Presse.)

Digitalt kjøtt

Utstillingen «Technoflesh» er også en del av Meta.Morf 2024, og utforsker beslektede temaer: På Babel visningsrom er det grensen mellom den offentlige og den private identiteten vår som utforskes.

Utstillingen stiller også spørsmål ved hvordan identiteten påvirker biologien vår. Babel beskriver «Technoflesh» som en filosofisk meditasjon teknologiske spørsmål, men avslører ikke hvilken form kunsten tar.

Det er kunstnerne Unnur Andrea Einarsdottir og Panja Göbel som står bak. De jobber digitalt, med video og performance, så det er nærliggende å tro at «Technoflesh» beveger seg i dette landskapet. For å være sikker, så må du selv ta turen.

«Technoflesh» har vernissage torsdag 2. mai kl. 18.00.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar