Den nye romantikkens renessanse

Teknologisk fremmedgjøring og tap av kulturell identitet krever en ny tenkemåte

Forfattere som Karl Ove Knausgård viser hvordan realismens søken etter sannhet nå møter romantikkens lengsel etter transcendens, skriver Thor Chr Brøgger Langfeldt. (Foto: Murdo MacLeod/The Guardian.)
Forfattere som Karl Ove Knausgård viser hvordan realismens søken etter sannhet nå møter romantikkens lengsel etter transcendens, skriver Thor Chr Brøgger Langfeldt. (Foto: Murdo MacLeod/The Guardian.)
I en epoke preget av middelmådighet og idétvang har romantikkens relevans har aldri vært tydeligere, skriver Thor Langfeldt.
Om skribenten
Thor Langfeldt jobber som produsent.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Har romantikken en renessanse? Ja, mener Thor Langfeldt.

I vår tid ser vi et bemerkelsesverdig kulturelt paradoks: romantikken, en bevegelse som en gang hadde en sentral plass i kunst, litteratur og samfunnstenkning, er i stor grad blitt devaluert og avfeid som sentimental, eskapistisk og overfladisk.

Mens modernismen, realismen og minimalismen har oppnådd institusjonell hegemoni, har romantikken blitt skjøvet til side, til tross for dens dype historiske betydning. Denne nedvurderingen har røtter i modernismens etterkrigsdominans, som ofte reduserte det emosjonelle og spirituelle til noe mindreverdig i møte med funksjonalitet og rasjonalitet.

I tillegg har romantikkens fokus på det nasjonale blitt problematisert på grunn av forbindelsen til nasjonalisme og dens mørkere kapitler. Likevel overser denne kritikken hvor vital romantikken har vært – som en reaksjon på industrialiseringens fremmedgjøring, en tidlig røst for økologisk bevissthet og en utforsker av menneskets behov for mening og skjønnhet.

Les også: Vil ha større Nerdrum-samling på Nasjonalmuseet. Får ikke svar

Annonse

Romantikkens relevans har aldri vært tydeligere

Samtidig som romantikken er blitt avfeid i det etablerte kunst- og kulturlandskapet, er vi vitne til en fascinerende gjenoppblomstring av dens idealer.

I en digital tidsalder, hvor teknologiens tilstedeværelse er allestedsnærværende, har det oppstått en lengsel etter det autentiske, naturlige og spirituelle. Fenomener som «cottagecore» og andre naturromantiske uttrykk dominerer sosiale medier, samtidig som mange streber etter en hverdagslig presisjon som nærmer seg realismens dokumentariske tilnærming.

Denne sammensmeltingen av tilsynelatende motsetninger – romantikkens lengsel og realismens nøkternhet – peker mot en dypere kulturell syntese som reflekterer samtidens kompleksitet. Denne fusjonen kommer særlig tydelig til uttrykk i litteraturen.

Forfattere som Karl Ove Knausgård og Ocean Vuong skaper verker som vever sammen realistiske hverdagsskildringer med introspektive og naturmystiske dimensjoner. Den autofiktive sjangeren er i seg selv et resultat av denne syntesen, der realismens søken etter sannhet møter romantikkens lengsel etter transcendens.

Samtidig ser vi hvordan klimakrisen har gitt opphav til en ny type naturromantikk, hvor naturen ikke bare er en kilde til åndelig forløsning, som i det nittende århundre, men også fremstilles som både sårbar og overmektig – en kraft som både lider og kjemper tilbake.

Innen kunsten har romantikkens relevans aldri vært tydeligere, spesielt i møte med samtidens ofte provoserende og konseptuelle kunst. Det som en gang var en legitim avantgardistisk utfordring, har utviklet seg til en epoke preget av middelmådighet og idétvang.

Stor kunst? (Foto: Nasjonalmuseet.)

Maurizio Cattelans «Comedian» (2019) – en banan teipet til veggen – eller Matias Faldbakkens «Five Flat Boxes» (2013), fem industrielt produserte pappesker montert på veggen, illustrerer hvordan samtidskunsten har fjernet seg fra det håndverksmessige og følelsesmessige til fordel for det konseptuelle.

Dette står i sterk kontrast til romantikkens dype forankring i skjønnhet, håndverk og følelsesmessig dybde.

Les også: Nasjonalmuseet skroter Fredriksen-utstillinger

Verktøyene vi trenger for å navigere vår tid

I vår tid, preget av fremmedgjøring og estetisk utarming, peker romantikkens verdier mot en nødvendig revitalisering av kunsten.

Interessant nok ser vi også hvordan romantikkens idealer finner nytt liv i møtet mellom teknologi og spiritualitet. Digital kunst kombinerer algoritmer og naturmotiver, mens sosiale medier blir plattformer for spirituell utforskning og kollektiv mystikk.

Denne bevegelsen representerer en unik hybridtilnærming som ikke avviser teknologien, men snarere søker å humanisere og åndeliggjøre den. Det samme mønsteret finner vi i arkitekturen, hvor romantiske verdier som skjønnhet og historisk kontinuitet igjen får en sentral plass. Nyurbanismen og bærekraftig arkitektur kombinerer tradisjonelle estetiske prinsipper med moderne miljøhensyn, og skaper bygninger og byrom som både tilfredsstiller funksjonelle behov og nærer den menneskelige sjelen.

Denne utviklingen er ikke en enkel tilbakevending til fortiden, men en sofistikert respons på samtidens eksistensielle utfordringer. Klimakrisen, teknologisk fremmedgjøring og tapet av kulturell identitet krever en ny måte å tenke på, en tilnærming som balanserer romantikkens lengsel med realismens nøkternhet. I denne sammenflettingen av det emosjonelle og det rasjonelle, det åndelige og det materielle, finner vi kanskje de verktøyene vi trenger for å navigere vår tid.

Det er på tide å revurdere vår holdning til romantikken og anerkjenne dens relevans i møte med det 21. århundrets utfordringer. Dens emosjonelle dybde, søken etter mening og verdsetting av skjønnhet er ikke svakheter, men snarere styrker som kan inspirere oss til å skape en mer helhetlig og meningsfull kultur.

Den nye romantikken er ikke bare en estetisk eller filosofisk bevegelse, men en nødvendig kulturell nyorientering i en verden som sårt trenger håp, dybde og menneskelighet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker