Vebjørn Sand vil ha endringer i kunststudiet etter Nerdrum-suksess

Vebjørn Sand var til stede på åpningen av Nerdrummuseet i fjor. Nå mener han TV-serien om kunstnerfamilien bør få konsekvenser for undervisningen ved Kunsthøyskolen i Oslo. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Vebjørn Sand var til stede på åpningen av Nerdrummuseet i fjor. Nå mener han TV-serien om kunstnerfamilien bør få konsekvenser for undervisningen ved Kunsthøyskolen i Oslo. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
Vebjørn Sand mener den populære NRK-serien om Nerdrum-familien bør føre til endringer på Kunsthøyskolen i Oslo.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Vebjørn Sand vil ha endringer i kunststudiet på Kunsthøyskolen etter NRK-serien om Nerdrum-familien.

– Serien om familien Nerdrum har slått ned som en bombe i befolkningen, sier Vebjørn Sand til NRK.

Han kjemper for å få et utdanningstilbud til klassisk figurative malere, og han tror mange gjerne vil studere dette. Han tror at serien « Familien Nerdrum » har bidratt til ekstra stor interesse.

– Det er jo trist at vi på vår høyeste utdannelsesinstitusjon ikke har et tilbud for dem som ønsker å jobbe klassisk. Det skulle bare mangle om vi ikke får opprettet et tilbud til dem som vil lære klassisk kunst, sier Vebjørn Sand og ser for seg et allment studium innen figurativt maleri og skulptur.

Les også: Spinnville seertall for Nerdrum-dokumentar

Annonse
NRK-serien «Familien Nerdrum» er blitt en stor seersuksess. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)
NRK-serien «Familien Nerdrum» er blitt en stor seersuksess. (Foto: Terje Bendiksby/NTB.)

Han får støtte fra blant andre kunstkritikeren Lars Elton, som tror det kan være en god idé å opprette et figurativt professorat.

Men rektor Marianne Skjulhaug ved Kunsthøyskolen i Oslo sier hun ikke har grunn til å tro at det finnes en så stor studentmasse som er interessert i dette.

Skolens ambisjon er ifølge Skjulhaug å ha et åpent program der hver enkelt student «kan orientere seg i samtidskunstfeltet, og finne sin vei og sin stemme i det».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar