Få er klar over at Bibelen er forbudt i mange land i dag. Det tyske bondeopprøret viser hvorfor

Titusenvis ble drept, men ikke bare de voldelige opprørerne som fikk unngjelde – også de moderate bondelederne ble forfulgt, mistet jobben eller måtte flykte. Slik ble slaget begynnelsen på slutten for en gryende demokratisering av Europa, skriver Ole Petter Erlandsen.
Titusenvis ble drept, men ikke bare de voldelige opprørerne som fikk unngjelde – også de moderate bondelederne ble forfulgt, mistet jobben eller måtte flykte. Slik ble slaget begynnelsen på slutten for en gryende demokratisering av Europa, skriver Ole Petter Erlandsen.
Et nesten glemt slag under bondeopprøret i Tyskland ble også et slag mot trosfriheten og fremveksten av demokratiet i Europa. I disse dager er det 500 år siden det skjedde, skriver Ole Petter Erlandsen.
Om skribenten
Ole Petter Erlandsen, faglig leder i trosfrihetsorganisasjonen Åpne dører.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er 500 år siden bondeopprøret i Tyskland

Det var økende misnøye blant bøndene i det sørlige Tyskland. Høye skatter, monopolisering av ressurser i skog og mark og et urettferdig rettssystem hadde fått det til å ulme. Og det hadde ulmet lenge. Men nå øynet man håp; hadde ikke Luther, den frittalende professoren i Wittenberg, sagt at «et kristenmenneske er den frieste herre over alle ting og ingen underlagt»? Hadde han ikke ment at Bibelen «tilhører hele menigheten», og at enhver kristen har «rett og evne til å tolke»?

Og var ikke nettopp deler av Skriften trykket på tysk, slik at man selv kunne lese hva som sto?

Hva slags reformasjon?

Luther hadde vært en snakkis helt siden offentliggjøringen av hans 95 teser mot Pavekirken i 1517. Som riktignok aldri ble slått opp på kirkedøren i Wittenberg, slik mytene vil ha det til, men sendt i brevs form til erkebiskopen i Mainz.

Det gjorde ingen forskjell; trykkekunsten gjorde uansett at innholdet ble spredt og popularisert.

Annonse

En av dem som mente Luther ikke gikk langt nok, var presten Thomas Müntzer. Han og andre radikalere leste Luthers ord som oppfordringer til å gjøre seg fri fra føydalherrene og opprette gudsriket på jord. Om nødvendig med våpen i hånd.

Det fantes også mer moderate krefter. I mars 1525 møttes lederne for ulike sørtyske bondebevegelser i Memmingen for å forfatte noen krav overfor fyrstene.

Kravene var på ingen måte urimelige, sett med dagens øyne. De ville ansette egne prester som kunne «forkynne det sanne evangelium rent og klart, uten menneskelige påfunn». Med henvisning til 1. kor 7:23 – «bli ikke slaver av mennesker» – ville de oppheve livegenskapet, siden «ingen skal eie et annet menneske».

De ville ha fri tilgang til fellesressursene i skog og mark, for Gud hadde skapt jorden til bruk for alle (1 Mos kapittel 1). Avslutningsvis poengterer de at «dersom noen kan påpeke at kravene våre strider mot Guds ord, vil vi oppgi det. Men hvis ingen kan, vil vi stå fast og ikke la oss tvinge».

Da Luther fikk panikk

Skrivet var kanskje i Luthers ånd, men neppe i samsvar med Luthers politikk. Kanskje fikk han panikk. Kanskje ble han redd for å miste den spirende støtten til reformasjonen fra de tyske fyrstene.

Formaningsbrevet til de opprørske bøndene i mars 1525 er riktignok vennlig i formen; både bønder og herrer oppfordres til å unngå vold og søke rettferdige løsninger. Men da opprørene plyndrer kirker og klostre og dreper adelige, tar han avstand, og i skrivet «Mot bøndenes myrdende og røvende bander» 6. mai oppfordrer han fyrstene til å «slå opprørerne ned som gale hunder».

Det var akkurat det som skjedde. Da 6–8.000 bønder barket sammen med fyrstekoalisjonens tungt bevæpnede hær, var utfallet gitt. Bøndene med sine ljåer og høygafler hadde lite å stille opp med mot fyrstenes kavaleri og kanoner, og da solen gikk ned 15. mai, lå flere tusen opprørere igjen i gresset.

Müntzer selv ble tatt til fange, torturert og halshugd. Innen utgangen av juni var alle opprør slått ned, og 70.000 var blitt drept i slag eller henrettet ved henging, halshugging eller skyting.

Les også: Bibelen kåret til en av årets vakreste bøker

Ettervirkninger

Men ikke bare de voldelige opprørerne som fikk unngjelde – også de moderate bondelederne ble forfulgt, mistet jobben eller måtte flykte. Slik ble Frankenhausen begynnelsen på slutten for en gryende demokratisering av Europa. Det ble også starten på en forfølgelse av anabaptister og annerledes troende, siden fyrstene mente at for mye «åndelig frihet» var årsaken til opprøret.

Mange har sett bondeopprøret som forløperen til så vel den franske revolusjonen som til marxismen. Andre ser det som en inspirasjonskilde for pietismen og de store vekkelsesbevegelsene på 1700-tallet og utover. Sikkert er det at bondeopprøret synliggjør spenningen mellom evangelisk frihet og sosial kontroll, mellom folkets samvittighet og maktens teologi.

Sa jeg demokratiet? Javisst. Glem hva du lærte på skolen om grekerne som forbilde for europeiske demokratier. Se hit. Mot bondeopprøret med sine bibelsk begrunnede krav om medbestemmelse. Mot Calvin, som mente at menigheten burde styres av valgte eldste, og at det var en «uvurderlig gave» dersom også folket kunne velge sine egne ledere. Mot puritanerne og fremveksten av engelsk parlamentarisme, og særlig levekårene, som i 1647 formulerte et krav om folkestyre begrunnet i Bibelens ord.

Les også: Det er ikke rart Høyre blir sjalu. Dette er KRF på sitt beste

Et tankekors

For her er poenget: Bibelen er, på mange måter, en revolusjonær bok som stadig har inspirert til nytenkning og radikal reform. Samtidig er Bibelen grunnlaget for vår vestlige sivilisasjon og status quo.

Dette er en kime til konflikt. Det er ikke tilfeldig at amerikanske slaveeiere støttet utgivelsen av en «Slave’s Bible», hvor alt som handlet om likeverd og frihet var sensurert bort. Det er heller ikke tilfeldig at det nettopp var Bibelen – og den sensurerte eksodus-historien – som inspirerte slavene til å kjempe for sin frihet.

Til daglig jobber jeg i Åpne dører, en organisasjon som hjelper forfulgte kristne verden over. Til stadighet ser jeg hvordan Bibelens budskap gir håp til marginaliserte og undertrykte grupper over hele verden, i dag som for 500 år siden. Vi kan nevne dalitene, Indias kasteløse, som i uminnelige tider har blitt behandlet som annenrangs innbyggere. Å få høre at de er skapt i Guds bilde, og like mye verdt som en brahman, er livsforvandlende. Samtidig er det en trussel mot hindunasjonalister som ønsker status quo.

Få er klar over dette, men Bibelen er faktisk en forbudt bok i en lang rekke land, og særlig i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Som Nord-Korea, Maldivene, Iran og Kina. Tyranner og despoter har alltid fryktet Bibelen, og fortsetter å gjøre det.

I vår del av verden burde dette være et tankekors.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar