Stortinget må kunne oppheve beordringene

Sivilbeskyttelsesloven mangler fortsatt én helt kritisk sikkerhetsventil

Jeg utfordrer hver av stortingsrepresentantene som stemte for loven 10. juni til å forklare hvorfor denne setningen ikke er med: «Stortinget kan oppheve enhver bestemmelse gitt i medhold av denne lov», skriver professor Morten Walløe Tvedt. (Foto: Peder Mydske/Stortinget.)
Jeg utfordrer hver av stortingsrepresentantene som stemte for loven 10. juni til å forklare hvorfor denne setningen ikke er med: «Stortinget kan oppheve enhver bestemmelse gitt i medhold av denne lov», skriver professor Morten Walløe Tvedt. (Foto: Peder Mydske/Stortinget.)
Endringene av sivilbeskyttelsesloven er kosmetiske. Loven rokker stadig ved maktbalansen i norsk rett, skriver Morten Walløe Tvedt.
Om skribenten
Morten Walløe Tvedt er professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Innlandet.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Kritikk av den reviderte sivilbeskyttelsesloven.

Tirsdag 10. juni vedtok Stortinget hvilke endringer som skal gjøres i det opprinnelige lovforslaget. Den endelige loven skal vedtas mandag 16. juni.

Den svært inngripende loven mangler en enkel setning: «Stortinget kan oppheve enhver bestemmelse gitt i medhold av denne lov.»

I påsken kunne et samfunnsbevisst folk følge jusprofessor Benedikte Moltumyr Høgberg sin påskekrim fra statsretten på hennes Facebook-profil. Mest oppmerksomhet fikk endringene i sivilbeskyttelsesloven.

Stortinget hadde vedtatt lovendringene rett før ferien. Loven ga regjeringen og departementene myndighet til å sette all regulering av arbeidslivet til side, og kommandere ut enhver borger til tvangsarbeid. Etter et par dager med mediefokus ble loven utsatt for å bli vedtatt 25. april. Så ble det stille om lovendringen.

Annonse

Plutselig, tirsdag – tredje pinsedag – kom endringene i sivilbeskyttelsesloven opp i Stortinget igjen. Mens vi feiret arbeidernes dag 1. mai, selvstendigheten den 8. mai og demokratiet den 17. mai, ble sivilbeskyttelsesloven skrevet om uten noen demokratisk debatt.

Les også: Vi har verdens beste pressefrihet. Det er nesten ikke til å tro

Gir regjeringen og byråkratene enormt mye makt

Det er gjort åtte forbedringer eller innstramminger i loven, skrev professor Benedikte Moltumyr Høgberg i Nettavisen 30. mai og i et intervju i Aftenposten 28. mai. Jeg er enig med henne i at det som ble vedtatt denne uken, er litt bedre enn det som ble vedtatt før påske, men sivilbeskyttelsesloven rokker ennå ved den grunnleggende maktfordelingen mellom lovgiver og byråkratiet.

Hvorfor ble endringene ikke gjort tilgjengelige på Stortingets hjemmeside før endringene ble lest opp i stortingssalen tirsdag morgen? Media har vært helt stille i forbindelse med annengangs vedtagelse av loven.

Sivilbeskyttelsesloven bryter stadig med det grunnleggende prinsippet for krisehåndtering som ble etablert i beredskapsloven av 1950. I Beredskapsloven § 3 annet punktum står det klart og tydelig: «Bestemmelsene kan oppheves av Kongen eller Stortinget.»

Det betyr at hvis Regjeringen vedtar noe som Stortinget mener at går for langt, så skal Stortinget selv oppheve forskriftene som bryter med andre lover. Formuleringen i beredskapsloven bygger på sunn fornuft. Hvis jeg gir deg rett til å gjøre noe på mine vegne og jeg ikke liker det, skal jeg kunne stoppe deg fra å fortsette å gjøre det jeg ikke liker – ikke bare be deg pent om å stoppe.

Hvorfor bruker ikke Sivilbeskyttelsesloven den samme formuleringen? Formuleringen er enkel. Den sikrer at Stortinget skal kunne oppheve en beordring som etter de folkevalgtes mening går for langt.

En lignende, Stortingets sikkerhetsventil, ble tatt inn i Koronaloven av mars 2020. Hvorfor er den ikke med i Sivilbeskyttelsesloven? Denne sikkerhetsventilen burde gjelde som et helt generelt prinsipp i alle lover som gir regjeringen myndighet til å bryte med lover som er vedtatt av Stortinget: Stortinget må beholde retten til å kunne oppheve forskriftene med et enkelt vedtak (ikke via lovendring).

Gir Stortinget myndighet til Regjeringen til å sette lover til side, så må Stortinget bygge inn en enkel mulighet til selv å kunne oppheve forskriften som bryter lovene. Det kan altså ikke Stortinget gjøre etter sivilbeskyttelsesloven som ble vedtatt den 10. juni. Den nye loven krever at Stortinget varsles og legger inn en 48 timers utsatt ikrafttredelse. Men Stortinget kan ikke vedta at forskriften ikke skal tre i kraft.

Dette er kritisk siden Sivilbeskyttelsesloven gir regjeringen og byråkratene enormt mye makt.

Les også: Subjekt mener: Ukens sjampis går til Benedikte Høgberg

Rokker den ved maktbalansen i norsk rett

La oss ta dette steg for steg: Stortinget har i sivilbeskyttelsesloven vedtatt at Regjeringen (eller de byråkratene som regjeringen bestemmer) skal kunne bryte eksisterende lover og alle andre reguleringer av arbeidslivet.

Dette bryter med maktfordelingen mellom storting og regjering. Makten til å gi generelle forbud og påbud flyttes fra de folkevalgte til byråkratene. Et forbud eller påbud kan til og med gjøres straffbart. Dette er svært inngripende. Hvorfor vil ikke Stortinget selv beholde makten til å kunne oppheve beordringer som går for langt?

I 1950 var Stortinget så forutseende at de beholdt denne retten og skrev det inn i loven som gjelder når Norge er i krig, at Stortinget selv skal kunne oppheve en slik kriseforskrift. Når Stortinget gir regjeringen og byråkratene myndighet til å bli landets lovgiver i bestemte typer kriser, bør Stortinget bygge på tradisjonen fra beredskapsloven fra 1950 og selv beholde retten til å oppheve lover som går for langt.

Selv med de åtte kosmetiske endringene av sivilbeskyttelsesloven rokker den ved maktbalansen i norsk rett og innfører svært inngripende tiltak for nesten hele befolkningen. Stortinget er avspist med å kunne diskutere tiltakene i 48 timer før tiltakene trer i kraft.

Jeg utfordrer hver av stortingsrepresentantene som stemte for loven 10. juni til å forklare hvorfor denne setningen ikke er med i loven. Sivilbeskyttelsesloven bør ha en setning til: «Stortinget kan oppheve enhver bestemmelse gitt i medhold av denne lov.»

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One