Subjekt mener

Moralsk panikk fra Nasjonalballetten

Ballettsjef Ingrid Lorentzen reagerer kraftig på at enkelte i Nasjonalballetten har brukt illegale rusmidler på fritiden. (Foto: Den norske opera og ballett.)
Ballettsjef Ingrid Lorentzen reagerer kraftig på at enkelte i Nasjonalballetten har brukt illegale rusmidler på fritiden. (Foto: Den norske opera og ballett.)
Den norske opera og ballett har ikke noe å gjøre med hvilke rusmidler danserne bruker på fritiden, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Nasjonalballetten har den siste tiden behandlet en varslersak knyttet til bruk av ulovlige rusmidler.

Søndag kunne Aftenposten fortelle at Nasjonalballetten den siste tiden har behandlet en varslersak knyttet til bruk av ulovlige rusmidler. Det er snakk om at enkelte dansere har brukt slike rusmidler på fritiden. Dette har Nasjonalballetten funnet ut etter en undersøkelse de har gjennomført med ekstern bistand de hyret inn rett etter varslet kom 7. mars.

«Grunnen til at vi tar det så alvorlig, er at enhver bruk av illegale rusmidler er helt uforenlig med å være ansatt i Nasjonalballetten», sier ballettsjef Ingrid Lorentzen.

Her burde det kommet flere kritiske spørsmål fra Aftenposten. Mener Lorentzen det samme gjelder andre bøteforhold, som å kjøre for fort eller drikke øl i parken? Og hva mener hun med at illegal rusbruk er uforenlig med å være ansatt på Nasjonalballetten: Planlegger hun å gi danserne sparken?

Les også: Subjekt mener: Politidirektøren bør gå av. Og justiministeren beklage

Annonse

Utbredt overalt i samfunnet

For at en skal kunne sies opp, må arbeidsgiver ha en saklig grunn. Ifølge Lorentzen er det ingenting som tyder på at danserne har vært ruset på jobb, eller brukt prestasjonsfremmende midler. Så hva er da problemet?

Problemet er først og fremst arkaiske og stigmatiserende holdninger i ledelsen i Operaen. I Aftenpostens artikkel kan man lese at: «Hendelsen kom som en overraskelse på henne. Lorentzen har aldri tenkt at rusmidler ville bli et problem i kompaniet. Hun er opptatt av at danserne skal være forbilder.»

Samtidig har Justin Bieber lansert sitt eget cannabis-merke, og en av det siste tiårets største hits, «I can’t feel my face» av The Weeknd, handler om kokainbruk.

Realiteten er at ulovlig rusmiddelbruk er relativt utbredt i kulturbransjen, både blant de største forbildene og andre kulturarbeidere. Men det gjelder også blant bygningsarbeidere, sjåfører, kokker og i mange andre yrker. Hvis alle disse skulle nektes å arbeide, ville samfunnet vært nær ved å stoppe opp.

«Det skal være godt å være her for alle», sier Lorentzen til Aftenposten, etter nærmest å ha gitt flere av sine ansatte oppsigelsesvarsel i media for noe som hun selv erkjenner at ikke har påvirket arbeidet. Man kan tenke seg hvilken belastning dette medfører for de det gjelder, som mange på Nasjonalballetten antagelig vet hvem er.

Les også: PST-sjefen bør trekke seg

Det handler om moral

På spørsmål om hvilke ulovlige rusmidler det gjelder, svarer Lorentzen: «Det er illegale rusmidler. Vi skiller overhodet ikke på det. For oss er det norsk lov som er skillelinjen. Illegale rusmidler er illegale rusmidler». Ironien er at alkohol er et av rusmidlene som gir sterkest bivirkninger, og er definitivt det rusmiddelet som forårsaker flest sykedager i norsk arbeidsliv. Dette kan danserne bruke så mye de vil av.

Sitatet viser også at det ikke er selve handlingen som er problemet, men det faktum at den er kriminell. Denne kriminaliseringen ønskes fjernet av et flertall både av det norske folk og partier på Stortinget. Høyesterett og riksadvokaten har nå innført en tilnærmet rusreform, der signalene er at politiet ikke skal ransake eller pågripe rusavhengige for egen bruk. Hvem som er rusavhengige, kan de ikke vite på forhånd, noe som betyr at alle brukere vil få styrket sin rett til privatliv.

Grunnen til at vi ikke har fått en skikkelig rusreform og avkriminalisering ennå, er at partiet til kulturministeren har alliert seg med de mest konservative partiene på Stortinget (FRP, KRF og SP) for å blokkere den forrige regjeringens forslag til en mer human og rettferdig ruspolitikk.

Her burde imidlertid kulturministeren komme på banen og slå ring rundt danserne. Noen må slå fast at kulturinstitusjoner ikke har makt over hva arbeiderne gjør utenfor jobb – ellers kan en uheldig moralsk panikk spre seg videre.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar