– Grunnen er sammensatt

Inngangsbilletten på nye Nasjonalmuseet blant Norges aller dyreste

Nasjonalmuseet. (Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet.)
Nasjonalmuseet. (Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet.)
Fram til 2011 var det gratis å komme inn på Nasjonalmuseet i Oslo. Når museet åpner i nye lokaler, er billettene dyrere enn på nesten alle andre museer.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Fram til 2011 var det gratis å komme inn på Nasjonalmuseet i Oslo. Når museet åpner i nye lokaler, er billettene dyrere enn på nesten alle andre museer.

180 kroner er summen voksne må betale for å se Norges viktigste – og felles eide – kunstsamling på Nasjonalmuseet, som åpner lørdag. Barn kommer inn gratis, men dette er også vanlig hos flertallet av museene i Norge.

Staten har betalt 6,15 milliarder for å bygge det som blir Nordens største kunstmuseum. Men museet er også blant de aller dyreste å besøke i Norge – og det til tross for at det får desidert mest statsstøtte blant museene i landet (631 millioner kroner i 2022).

Kun to av 582 er dyrere

NTB har hentet ut bakgrunnstall for 582 museumsanlegg fra Kulturrådet, som utarbeider offisiell museumsstatistikk i Norge.

Tall for 2021 viser at kun to ordinære museumsanlegg tok høyere inngangspriser for voksne enn det Nasjonalmuseet planlegger (Hurtigrutemuseet og Lofotr Vikingmuseum). Ni andre norske museumstilbud er også oppført med høyere priser, men dette er alle spesielle opplevelser som gruveturer, reise med historiske jernbaner eller båter.

Annonse

Snittprisen for en voksenbillett på alle de 582 museumsanleggene i Norge er 70 kroner. Over hundre av dem har gratis inngang for voksne. To museer har samme voksenpris som Nasjonalmuseet (180 kroner): Norsk Folkemuseum og Kistefos Museum.

Nasjonalmuseet: – Sammensatt

Helt fram til 2011 var det imidlertid gratis inngang på Nasjonalmuseet, men det ble da innført billettpriser på 50 kroner. I 2016 fikk museet kritikk da disse ble økt til 100 kroner. Med dagens nivå på 180 kroner er altså prisene nesten firedoblet på drøye ti år.

Markedsdirektør Tord Krogtoft ved Nasjonalmuseet forsvarer prisnivået de har lagt seg på. Han viser til at inngangsbilletten gir tilgang til 90 saler med 6.500 kunstverk.

– Grunnen til at det ikke er gratis som i 2011, er sammensatt. Det handler om at vi har et større bygg med det nye museet, og at regjeringen stiller større krav til egeninntjening enn vi har hatt tidligere. I det nye bygget får man også det som før var fire museer til prisen av ett – og under ett og samme tak, sier han til NTB.

Krogtoft sier at de har sett på andre museer i Norge da de valgte prisnivået, men også sammenlignbare museer i Europa og resten av verden.

Vil vurdere gratisordning

Markedsdirektøren viser også til at barn opp til 18 år slipper gratis inn, noe som også gjelder kunst- og designstudenter og billedkunstnere. Honnørbillettene koster 110 kroner, og samme pris gjelder for alle under 25 år.

– I tillegg har vi et medlemskap til 600 kroner, som vi mener er et veldig godt tilbud. Da kan du ta med deg én voksen gratis inn i museet. Så med ett medlemskap kan i prinsippet en barnefamilie slippe inn så mange ganger de vil i et helt år for 600 kroner. Det er en god deal.

De over 600 millioner kronene museet får av staten i år, er ikke nok til å kunne tilby gratis tilgang til alle, ifølge Krogtoft.

– Det er ikke et billig bygg å drifte. Det koster enormt mye. Både når det gjelder husleie, sikkerhet og lønnsutgifter. Da må vi ha billettinntekter, sier han.

På det relativt nyåpnede Munch-museet i Oslo er voksenbillettene 20 kroner billigere enn på Nasjonalmuseet. Men museet kan også skilte med gratis inngang hver onsdagskveld. Noe lignende tilbud er ikke planlagt på Nasjonalmuseet.

– Men vi kommer til å vurdere de tingene der fortløpende, og vi kommer til å se på sånne modeller også.

– Sammenlignbart

Statssekretær Odin Adelsten Aunan Bohmann (Ap) i Kulturdepartementet skriver i en epost til NTB at billettprisene på Nasjonalmuseet ligger på et nivå som er sammenlignbart med både store norske museer og internasjonale museer.

– Alle museer med tilskudd over departementets budsjett har billettinntekter, og har dermed ikke gratis inngang som hovedregel, skriver han.

– Det er viktig å understreke at det er viktig at tilbudet på Nasjonalmuseet når flest mulig, noe vi vet, og forutsetter, at museet jobber kontinuerlig med.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner