Inn i hulene, ned i leira

Her står publikum midt i verket «Cerca Grande» av Andreas Siqueland, på åpningsdagen. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)
Her står publikum midt i verket «Cerca Grande» av Andreas Siqueland, på åpningsdagen. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)
På Glasslåvens sommerutstillinger kan du oppleve både monumentalt maleri og nye grep om leire. Kunstsenteret ligger kun én time fra Oslo, midt i kulturlandskapet på Hadeland.
Saken er Glasslåven kunstsenter & atelier, en time fra Oslo, åpner i juni to utstillinger: «Cerca Grande» av Andreas Siqueland og «Å lese en murstein» av Sigrid Espelien

Glasslåven kunstsenter & atelier, en time fra Oslo, åpner i juni to utstillinger: «Cerca Grande» av Andreas Siqueland og «Å lese en murstein» av Sigrid Espelien.

Kunstnerisk råd ved Glasslåven, ledet av Karin Hellandsjø, fremhever at dette er to kunstnere som jobber aktivt både med natur og med selve stedet der de arbeider eller stiller ut.

Tilbake til hulene

I utstillingen «Cerca Grande» bruker Andreas Siqueland arkitekturen i visningsrommet Høyloftet som ramme for malerier som tar over hele rommet.

Utstillingen er en hyllest til maleren Peter Andreas Brandt (1792 -1862). Han malte blant annet Søsterkirkene på Granavollen, Glasslåvens naboer, før han reiste til Brasil for å jobbe som paleontologassistent. «Cerca Grande» er en reise i maleriet, tilbake til hulene og menneskets opprinnelse.

Annonse

Siqueland bor og arbeider på Hadeland. Han er interessert i forholdet mellom maleriet og stedet det lages og vises. De siste årene har dette tatt form av omfattende maleriinstallasjoner.

Han har tidligere hatt separatutstillinger for eksempel på Kunstnerforbundet, Galleri F 15 og Kunstnernes Hus.

Fra utstillingen «Å lese en murstein» av Sigrid Espelien. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)

Mursteinens historier

«Å lese en murstein» er Sigrid Espeliens utforskning av måter å lese leire på, og vises i utstillingsrommet Stallen. Gjennom sted, kropp og teknologi samarbeider Espelien med leira, som lærer henne om større filosofiske, sosiopolitiske og mellommenneskelige sammenhenger.

Utstillingen er en del av doktogradsprosjektet hennes ved Kunsthøgskolen i Oslo, «Jording med blåleire», der hun utforsker arkeologi, geologi, byutvikling og science fiction-spekulasjoner gjennom leira.

– Glasslåven er bygget av murstein og renovert med pustende adobe-leirevegger. Det gir en interessant ramme for en kunstnerisk utforskning av nettopp mursteinen, sier Espelien.

Daglig leder Monica Celius forteller at Glasslåven er et levende hus for både visning og produksjon av kunst. (Foto: Marte Stensland Jørgensen.)

Innovativ arkitektur på tradisjonell grunn

Glasslåven kjennetegnes av god atmosfære og kombinasjonen av gammelt og nytt. Her presenteres både samtidskunst og tradisjonelt kunsthåndverk. Selve låven ble i 2016 restaurert og ombygd etter bærekraftige prinsipper. Restaureringen ble gjort etter økologiske prinsipper, med naturlige materialer, gjenbruk og miljøvennlige løsninger: Overskuddsvarme fra ovnen i glassverkstedet bidrar til vannbåren varme i hele bygget. Østfløyen ble gjenreist som halmhus, med halm fra lokale åkre. Bærekonstruksjonen består av en ny, men også tradisjonell tømmerramme – den største som er oppført i Oppland på over 100 år.

Et levende hus: Atelier og verksted

En viktig del av Glasslåvens sjel er miljøet og energien som oppstår ved at det alltid arbeides og skapes på huset. Fjorten atelierer leies ut til profesjonelle kunstnere og kunsthåndverkere, også for kortere perioder.

– Den gode atmosfæren i huset og blant kunstnerne på Glasslåven bidrar til et godt arbeidsmiljø, også utenom helgene da vi tar imot flest besøkende til utstillingene våre, forteller daglig leder Monica Celius.

Glasslåven ligger på Granavollen, og publikum er både de kunstinteresserte, men også gjester på dagsbesøk i området. Foto: Marte Stensland Jørgensen

Gode naboer i kulturlandskapet

Området rundt Glasslåven – Granavollen, Tingelstadhøgda og ned mot Røykenvik – fikk i 2020 status som «nasjonalt verdifullt kulturlandskap» av Miljødirektoratet, og er en opplevelse i seg selv. Det vakre kulturlandskapet har i generasjoner inspirert til lokal skaperkraft og tiltrukket seg kunstnere utenfra. Like rundt oss ligger andre godt bevarte kulturminner, som Pilegrimsleden til Nidaros, de berømte Søsterkirkene, Steinhuset fra middelalderen og Granavolden Gjæstgiveri, i et variert skog- og jordbrukslandskap. Bare følg stiene!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)