Tono fortviler

Nye radiovaner kan by på problemer for norske artister

De siste årene har radio i større grad sett seg nødt til å konkurrere med sosiale medier når det gjelder musikk. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent. (Illustrasjonsfoto: Krakenimages.)
De siste årene har radio i større grad sett seg nødt til å konkurrere med sosiale medier når det gjelder musikk. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent. (Illustrasjonsfoto: Krakenimages.)
Færre nordmenn oppdager ny musikk på radio. Det kan skape problemer for norske musikkskapere i fremtiden, ifølge Tono.
Saken er Færre nordmenn oppdager ny musikk på radio. Det kan skape problemer for norske musikkskapere i fremtiden, ifølge Tono.

At færre nordmenn oppdager ny musikk på radio kan skape problemer for norske musikkskapere i fremtiden, tror Tono.

– Endringen i folks medievaner treffer nå musikkskaperne for fullt, sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i Tono.

Ifølge undersøkelsen Polaris Nordic Digital Music Survey, som har målt musikkbruk og -vaner blant befolkningen i Norge Danmark, Finland og Sverige, oppgir to av ti nordmenn at radio var mediet der de sist oppdaget ny musikk de likte de siste to årene.

I samme periode har Facebook, Instagram og Tiktok mer enn doblet seg. I 2020 sa 6 prosent at det var i sosiale medier de oppdaget ny musikk. I 2022 har tallet økt til 13 prosent.

Annonse

Radio viktig for ny musikk

– Radio er fortsatt stedet der nordmenn i størst grad blir oppmerksomme på ny musikk. Mediet taper imidlertid terreng for Facebook, Instagram, Tiktok. På to år har andelen personer som oppdager ny musikk på radio falt fra 30 til 20 prosent, sier Martinsen.

YouTube, TV og anbefalinger fra venner har også fått mindre betydning de siste to årene.

Det betyr at det eneste området som vokser, er sosiale medier som Facebook, Instagram og Tiktok.

Kan bli en utfordring

Fortsetter trenden også de neste to årene, vil de konkurrere med radio som det viktigste stedet der nordmenn generelt blir oppmerksomme på ny musikk.

Trenden kan by på utfordringer for mange norske musikkskapere og artister, mener Martinsen.

– I sosiale medier konkurrerer opphavere og artister i enda sterkere grad med utenlandsk musikk. Algoritmene velger ut musikk basert hva tjenestene tror hver enkelt bruker liker. Det kan bety at det blir vanskeligere for norsk musikk å nå ut på en bred og synlig måte til det norske musikkpublikummet, sier han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar