Forbrukertilsynet snur etter kritikk om merking av reklame

Torsdag holdt Forbrukertilsynet et møte med Fotografforbundet. På bakgrunn av møtet har tilsynet bestemt seg for å endre veiledningen om retusjert reklame. (Foto: Forbrukertilsynet.)
Torsdag holdt Forbrukertilsynet et møte med Fotografforbundet. På bakgrunn av møtet har tilsynet bestemt seg for å endre veiledningen om retusjert reklame. (Foto: Forbrukertilsynet.)
Flere fotografer har reagert på Forbrukertilsynets nye regelverk om merking av retusjert reklame. Nå snur Forbrukertilsynet.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Flere fotografer har reagert på Forbrukertilsynets nye regelverk om merking av retusjert reklame. Nå snur Forbrukertilsynet.

1. juli i år ble det innført nye regler om merking av retusjert reklame. All reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, må merkes tydelig.

Målet med det nye regelverket er å redusere kroppspress, spesielt blant barn og unge.

Flere fotografer har imidlertid reagert på veiledningen fra Forbrukertilsynet. De har slått fast at endringer i kontrast, metning, fargebalanse og eksponering er eksempler på endringer av kroppens hud som omfattes av merkeplikten, skriver Kampanje.

– Hvis absolutt alt må merkes, så er du like langt. Det blir resultatet hvis dette ikke gjøres fornuftig, har reklamefotograf Pål M. Laukli tidligere sagt til Kampanje.

Annonse

Torsdag holdt Forbrukertilsynet et møte med Fotografforbundet. På bakgrunn av møtet har tilsynet bestemt seg for å endre veiledningen. Etterbehandling av bilder og video som endrer hud, vil ikke utløse merkeplikt dersom dette ikke medfører kroppspress.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar