Den tyske stjerneregissøren Wolfgang Petersen er død

Wolfgang Petersen døde av kreft, fredag, ifølge hans assistent. (Foto: Presse.)
Wolfgang Petersen døde av kreft, fredag, ifølge hans assistent. (Foto: Presse.)
Wolfgang Petersen, den tyske regissøren som trolig er mest kjent for ubåtfilmen «Das Boot», er død. Han ble 81 år gammel.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Wolfgang Petersen, den tyske regissøren som trolig er mest kjent for ubåtfilmen «Das Boot», er død. Han ble 81 år gammel.

Petersens assistent opplyser til det tyske nyhetsbyrået DPA at Petersen døde av kreft fredag.

Hans mest kjente verk er «Das Boot» («Ubåten») fra 1981, som skildrer livet – og klaustrofobien – om bord på en tysk ubåt under andre verdenskrig. Filmen kostet 25 millioner tyske mark å produsere. Det tilsvarte rundt 64 millioner kroner i 1981 og gjorde filmen til den dyreste som var laget i Tyskland fram til da.

Filmen ble nominert til Oscar for beste regi og beste tilrettelagte manus.

Petersen sto også bak en rekke andre filmer, blant annet seersuksessen «Air Force One» fra 1997, der Harrison Ford spiller amerikansk president. Også «Troja» (2004) og «Poseidon» (2006) er signert Petersen.

Annonse

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar