Kritisere Ibsen? Gud seg forbarme, slikt noe gjør man da ikke!

Ibsens kunstnerskap er komplekst, og innebærer setninger forfattere jobber en hel karriere for å nå høyden av, skriver Cornelius Steinkjer. (Bildet er «Henrik Ibsen på Grand Café», malt av Edvard Munch i 1898.)
Ibsens kunstnerskap er komplekst, og innebærer setninger forfattere jobber en hel karriere for å nå høyden av, skriver Cornelius Steinkjer. (Bildet er «Henrik Ibsen på Grand Café», malt av Edvard Munch i 1898.)
Leif Osvolds debattinnlegg om Norges største dikter provoserer. Kunsthistorikeren argumenterer for at scenekunsten skal stanse all progresjon, skriver Cornelius Steinkjer.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Subjekts anmelder, Cornelius Steinkjer, svarer på kunsthistoriker Leif Osvolds kritikk av Ibsen.

Enda Henrik Ibsen selv hevdet at dramatikken hans skulle leses kronologisk, blir det i denne sammenheng naturlig å innlede med hans siste stykke, «Når vi døde vågner» (1899), en epilog i tre akter. 

Skuespillet handler om kunstneren Arnold Rubek som reflekterer over kunstnerskapet, og hva det har kostet både ham selv og hans viktigste modell. I seg selv kan stykket virke både forvirrende og uferdig, som en fjern drøm fra en sliten forfatter som ikke lenger har annet på hjertet enn å forløse egne feiltakelser. Kanskje nettopp på grunn av tekstens fragmenterte, drømmende og til dels tvilsomme natur valgte Ibsen å kalle teksten en epilog, og ikke et skuespill. 

Stykket refererer tungt til egen dramatikk, kanskje særlig «Kejser og Galilæer» (1873), samt kontroversen vedrørende Laura Kieler, som var Ibsens fremste inspirasjon da han skrev «Et dukkehjem» (1879).

Det krever en massiv kunstnerisk arv for å skrive et stykke som «Når vi døde vågner», for har man ikke en katalog å vise til, ville dramaet fort blitt sett som en pompøs fadese. 

Annonse

De aller fleste enes om at Ibsen er en av de fremste forfatterne i den vestlige kanonen, men det er enkelte som stiller spørsmål ved denne påstanden. Jeg tenker selvfølgelig på Leif Osvold som nylig i Subjekt omtalte Ibsen som kjedelig og banal. 

Les også: Mimmi Tamba spiller Solveig i «Peer Gynt». Det er det flere som reagerer på

«Brand» og «Peer Gynt»? Ble vi ikke ferdig med dem på ungdomsskolen?

Mye ved Osvolds tekst vekker oppsikt, men mest nysgjerrig blir jeg på hvilke Ibsen-stykker han sikter til i kritikken sin? Ibsen har en rik dramatikk hvor dramaene ofte taler til hverandre, som for eksempel «Vildanden» (1884) og «Rosmersholm» (1866), og «Et dukkehjem» (1879) og «Fruen fra havet» (1889). Sistnevnte er forøvrig også relevant for «Bygmester Solness» (1892). Stykkene til Ibsen må leses i sammenheng med hverandre, slik man kan forstå nyansene i hans samlede prosjekt. 

Det er også bemerkelsesverdig at tekstene Osvold trekker frem som «mesterverk», er «Brand» (1866) og «Peer Gynt» (1867).

På sitt beste viser disse diktene til formidabel lek med språk, samt en nokså overfladisk utforskning av de store spørsmålene. Det er fiffig, kløktig og tidvis imponerende, men langt ifra så dyptpløyende som stykkene «Lille Eyolf» (1894) og «Gengangere» (1881) som tar for seg mye av den samme tematikken på mer subtilt vis. 

Det vil ikke si at Ibsen ikke hadde svakheter. På tampen av karrieren mistet han noe grep om form og uttrykk, men til gjengjeld er hans fire siste stykker kanskje hans mest interessante å dykke ned i. Nettopp fordi det oppstår en ny type ærlighet når strukturene hans rakner. 

Les også: Skolen har mye av skylden for at unge leser mindre enn før. På tide å gjeninnføre romaner på pensum

Hvor mange klassiske oppsetinger av «Hamlet» har du sett?

Osvold kommer med en interessant innvending, nemlig at hvis et teaterstykke virkelig er bra, trenger det ikke å fornyes for hver oppsetning. Men originaltekstene finner du i enhver bokhandel, på scenen skal det fremføres en berikende tolkning. 

Skal man kreve at teaterregissører skal følge Ibsens sceneangivelser slavisk, må også alle dramaer få samme behandling, og med det ville også teaterkunsten stagnert.

At oppsetningene moderniseres, tyder på at teateret er under utvikling. At Ibsen, en dramatiker som døde for mer enn hundre år siden, er med på denne utviklingen, er ingen selvfølge. Å ikke se dybden i Ibsens dramatikk tyder enten på en forutinntatt leser, eller en mangel på evne til å lese mellom linjene. 

Osvold trekker frem William Shakespeare som en mer altomfattende dramatiker, med mer på hjertet. Ibsen kaller han derimot feig. Muligens handler det om at Shakespeare knapt etterlater noe til fantasien. 

Hvor ofte ser du dessuten «Hamlet» (1602) eller «Kong Lear» (1605) satt opp etter historisk oppføringspraksis? Svaret er at det er sjeldent. Vil det da også si at William Shakespeare, verdens mest oppsatte dramatiker, er kjedelig og banal?

Ibsens kunstnerskap er komplekst, og innebærer setninger forfattere jobber en hel karriere for å nå høyden av. Å avskrive Ibsen som banal er rett og slett respektløst, avslørende og dumdristig. Shakespeare skildret konger og herskere, Ibsen fokuserte i større grad på vanlige mennesker. Han satte ord på problemer som ikke skulle snakkes høyt om, og hans problemstillinger er fullt så relevant i dag som det var den gang da. 

Den beste kunsten krever innsats fra mottakeren

Tilbake til kunstneren Arnold Rubek fra «Når vi døde vågner». Skulptøren som gjemmer gyselige ansikter i bystene sine. Beundrerne hans vet ingenting om det, det er hans hemmelighet hva han gjemmer i kunsten. 

Rubek har trolig en forankring i Ibsens synder, og den lille, men viktige detaljen er et sentralt argument mot Osvold som hevder at Ibsens rollefigurer er grunne. 

Rollefigurene er ikke grunne, de er godt maskerte. Og med innsats og velvilje penetrerer man seg inn i Ibsens univers.

For Ibsen er uten sidestykke den dramatikeren, og kanskje også forfatteren, alle som skriver, burde sikte seg etter å bli. 

Så å avfeie Ibsen? Det innebærer bare en pinlig avsløring av å ikke ha dukket dypere enn den ytre handlingen. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker