– Veldig komplekst skadeomfang

Munchs «Sjalusi» i fare for å bli ødelagt

Nylig måtte KODE si nei til å låne det ut til utstillingen «Masterpieces from Bergen» på The Courtald Gallery i London. Grunnen er at maleriet er så skjørt at de ikke tar sjansen. (Foto: Presse.)
Nylig måtte KODE si nei til å låne det ut til utstillingen «Masterpieces from Bergen» på The Courtald Gallery i London. Grunnen er at maleriet er så skjørt at de ikke tar sjansen. (Foto: Presse.)
Munch-maleriet «Sjalusi» er så skjørt at det ikke kan lånes ut. Selv en liten vibrasjon kan skade maleriet.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Munch-maleriet «Sjalusi» er så skjørt at det ikke kan lånes ut. Selv en liten vibrasjon kan skade maleriet.

Det sier Kode-direktør Line Daatland til Bergens Tidende. Maleriet, som er ett av de mest kjente Edvard Munch laget, henger på museet i Bergen.

Nylig måtte de si nei til å låne det ut til utstillingen «Masterpieces from Bergen» på The Courtald Gallery i London.

– Plutselig en dag kan selv en vibrasjon fra bussene her ute gjøre at noe ramler ut av bildet. Så vi må hele veien gå inn for å se om det er noe vi kan sikre, sier Kode-direktøren.

– Skadeomfanget på «Sjalusi» er veldig komplekst, sier Inger Grimstad fra Munchmuseet i Oslo.

Annonse

Hun sier at strukturene i bildet er ustabile. Kode-direktøren sier det må forskes mer på konserveringsmetoder for malerier for å utbedre skadene.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar