Shariaens «ansikter»

Taliban-regler gir absurd dukkemaskering i Kabul

– Jeg kan ikke dekke hodene til utstillingsdukkene med plast eller stygge ting for da ville utstillingsvinduet mitt blitt stygt, sier innehaveren Bashir. (Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi.)
– Jeg kan ikke dekke hodene til utstillingsdukkene med plast eller stygge ting for da ville utstillingsvinduet mitt blitt stygt, sier innehaveren Bashir. (Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi.)
Med Taliban ved makten har utstillingsdukkene i Kabul fått en underlig framtoning. Plastposer og aluminiumsfolie har reddet dem fra halshogging.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Med Taliban ved makten har utstillingsdukkene i Kabul fått en underlig framtoning. Plastposer og aluminiumsfolie har reddet dem fra halshogging.

Dukkemaskeringen skyldes Talibans puritanske tolkning av sharialovene, som også har ført til at kvinner blir nektet både arbeid og utdanning.

I utgangspunktet mente Taliban at alle utstillingsdukkene burde fjernes fra butikkvinduene og få hodene kuttet av. Årsaken er det islamske regimets forbud mot statuer og avbildninger av mennesker, som begrunnes med at de kan bli gjort til idoler og bidra til avgudsdyrkelse

Da kravet om å fjerne utstillingsdukkene kom, var det enkelte butikkeiere som føyde seg. Andre nektet. Da ville verdifulle dukker bli ødelagt, og de argumenterte med at de trengtes for å få vist fram varene for kundene.

Kreative løsninger

Taliban lot seg overtale og gikk med på å la utstillingsdukkene bli stående – men kun hvis hodene ble tildekket.

Annonse

I forsøket på å gjøre både Taliban og kundene fornøyd, har oppfinnsomme butikkeiere gått nye veier. Det symboltunge resultatet er å se i Lycee Maryam-gaten, en handlegate nord i Kabul der kjolebutikkene ligger på rekke og rad.

Her er både utstillingsvinduer og butikklokaler fulle av utstillingsdukker iført fargerike kjoler og selskapsantrekk – og med ulike typer kreative «hodeplagg» som matcher kjolene.

– Jeg kan ikke dekke hodene til utstillingsdukkene med plast eller stygge ting for da ville utstillingsvinduet mitt blitt stygt, sier innehaveren Bashir.

I likhet med de andre butikkeierne som har valgt å beholde utstillingsdukkene, ønsker han kun å oppgi fornavnet i frykt for represalier.

Halvert salg

Kjoler med mye pynt har alltid vært populært i afghanske brylluper. Også før Taliban tok makten for halvannet år siden, var brylluper en sjelden mulighet for kvinner til å kle seg i sin fineste stas. Også da var samfunnet svært kjønnsdelt, og brylluper var en etterlengtet mulighet til å ha selskaper der både menn og kvinner kunne være til stede.

Men etter hvert som afghanerne er blitt fattigere, har kjolene blitt enklere.

Ifølge Bashir er salget halvert sammenlignet med hva det var før regimeskiftet.

– Å kjøpe bryllupskjoler, selskapskjoler og tradisjonelle kjoler er ikke lenger en prioritet. Folk tenker mer på å få tak i mat og overleve, sier han.

En annen butikkeier, Hakim, har brukt aluminiumsfolie til å skjule ansiktene på utstillingsdukkene. Og han er fornøyd med løsningen.

– Jeg gjorde denne trusselen om til en mulighet, og jeg gjorde det på en måte som gjør utstillingsdukkene enda mer attraktive enn før, sier han.

Ikke alle har råd til å bruke aluminiumsfolie og fløyel. I en annen butikk har eieren nøyd seg med å tre plastposer over hodene på utstillingsdukkene. Rekken av pyntede dukker med svarte hetter over hodene får tankene til å fly til helt andre ting enn fest og bryllup.

Avviser begrunnelse

Med jevne mellomrom kommer landets moralpoliti på inspeksjon for å kontrollere at dukkene framstår som anstendige. Aziz, en annen butikkeier, erkjenner at han er helt uenig i Talibans argumenter.

– Alle vet at utstillingsdukker ikke er idoler, og ingen kommer til å tilbe dem. I alle muslimske land blir utstillingsdukker brukt til å stille ut klær, sier han.

Også noen få mannlige utstillingsdukker har fått plass i butikkene, og også de har fått hodene tildekket. Her er ingen kjønnsforskjell, slik det er ute i gatene.

Løftebrudd

Like etter maktovertakelsen lovet Taliban at de ville la kvinner både jobbe og gå på skole. Nå er situasjonen omtrent som den var da Taliban styrte landet sist gang – for over 20 år siden.

Jenter får ikke lov til å gå på skole etter sjette klasse, de er utelukket fra de fleste jobber, og de har fått påbud om å dekke ansiktet når de går ut.

En kvinne som nylig besøkte Lycee Maryam-gaten, sier at utstillingsdukkene gjør sterkt inntrykk.

– Når jeg ser dem, føler jeg at disse utstillingsdukkene også er fanget, og jeg får en følelse av frykt, sier kvinnen, som kun vil oppgi fornavnet sitt, Rahima.

– Det føles som om jeg ser meg selv bak disse butikkvinduene. En afghansk kvinne som har mistet alle rettighetene sine, sier hun.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU