Kjøtt, kjøtt kjøtt
Mer eller mindre kjøtt?
Kanskje et rart spørsmål, men det er hoved fokuset i den nye utstillingen ved Trondheim kunstmuseum.
Utstillingen «More meat mess meat» er en utstilling om alternative mat-fremtider og møter med flere arter, som utforsker temaer knyttet til kjøtt og klimaendringer i Norge.
Utstillingen viser multisensoriske kunstverk av: Chicks On Speed & The Center for Genomic Gastronomy, og ble utviklet i samtale med forskningsprosjektet Meatigation.
Utstillingen stiller spørsmål om hva kjøtt er og hvordan bør vi spise?
I utstillingen vil du kunne oppleve og samhandle med planter, dyr, musikk og datamaskiner. Du får bidra med ideer til en ny nasjonalrett og delta i vår utforskning av mulige fremtider for protein.
En fortsettelse
Interessert i hverdagsobjektenes uante abstraksjon og materialitet?
Da er Per Stian Monsås arbeider noe for deg.
I hans utstilling ved Kjøpmannsgata Ung Kunst (KUK) må betrakteren selv ta en aktiv rolle. Månsås’ verk inviterer til situasjoner hvor det spilles på kroppens oppfattelse av det som befinner seg rundt oss, og hvor kroppens tilstedeværelse blir en aktiv del av det som utspiller seg.
Med sitt utspring fra folkefortellinger presenteres «to be continued» som et bilde av heltenes ferd hvor hindringer må passeres og utfordringer løses. Barrieren kan ved første øyekast tolkes som uoverkommelig, men for de som måtte ta utfordringen vil opplevelsen være en annen. Her inviteres det til dannelsen av egne personlige fortellinger.
Geometri i spill
Denne uken er siste uke man kan få med seg Per Formos verker ved Kunstmuseet Nordtrøndelag.
Formo er kjent for sine fargerike og geometriske mønstere.
Formos arbeider bygges som regel over definerte geometriske strukturer. Strukturen bestemmer formforløpet i serier med bilder som utnytter strukturens begrensninger på ulike måter.
Det er Namsos kunstforeningen som står bak utstillingen sammen med billedkunstneren.
En kvinne i oppløsning
Denne helgen er også siste sjanse til å se arbeidene til Andreas Widerøe Hagen ved galleri Ismene.
Widerøe Hagen har siden starten grepet og begeistret publikum med sitt originale uttrykk.
Hans motiver er denne gangen sentrert rundt dyreskildringer; både av eksotiske og mer hjemlige arter, og kvinneportrett.
Noen av hans kvinneskikkelser er nesten i ferd med å løse seg opp og forsvinne inn i bakgrunnen, mens andre trer klart frem mot en ensfarget bakgrunn.
Felles for dem alle er en dypt personlig uttrykksform, med en uredd og uventet fargebruk, og en underliggende, dirrende sårbarhet ,skriver galleriet.
Utstillingen omfatter i hovedsak malerier på lerret og papir, men også nye grafiske arbeider.