Tilgjengelig for publikum fra tirsdag

Nasjonalmuseet snur – henger opp igjen Krohgs Leiv Eiriksson-maleri

– Christian Krohg var en veldig viktig kunstner, og når vi ser hvor stort engasjement denne saken har avstedkommet, vil vi diskutere den på en konstruktiv måte, sier direktør Karin Hindsbo til avisen. (Foto: Nasjonalmuseet/Ina Wesenberg.)
– Christian Krohg var en veldig viktig kunstner, og når vi ser hvor stort engasjement denne saken har avstedkommet, vil vi diskutere den på en konstruktiv måte, sier direktør Karin Hindsbo til avisen. (Foto: Nasjonalmuseet/Ina Wesenberg.)
Etter massiv kritikk for å sette et maleri av den norske kunstneren Christian Krohg i kjelleren, har Nasjonalmuseet besluttet å hente det opp igjen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Etter massiv kritikk for å sette et maleri av den norske kunstneren Christian Krohg i kjelleren, har Nasjonalmuseet besluttet å hente det opp igjen.

Verket «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893) blir likevel å se på Nasjonalmuseet.

– Christian Krohg var en veldig viktig kunstner, og når vi ser hvor stort engasjement denne saken har avstedkommet, vil vi diskutere den på en konstruktiv måte, sier direktør Karin Hindsbo til Aftenposten.

Maleriet vil være tilgjengelig for publikum fra tirsdag, sier hun. Museet bekrefter også dette i en pressemelding.

Christian Krohgs oljemaleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893». (Montasje: Subjekt.) 1 25:18
Christian Krohgs oljemaleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893». (Montasje: Subjekt.)

Har beklaget

Beslutningen om å sette Krohgs verk i kjelleren satte i gang en debatt om kansellering. Bakteppet er at museets samlingsdirektør Stina Högkvist kalte verket for kolonistisk. Dette har hun senere beklaget.

Annonse

– Krohg er en av norsk kunsthistories mest betydelige kunstnere, og i samlingspresentasjonen er han representert med 13 malerier, så han er altså langt ifra kansellert av oss, sier Hindsbo.

«Leiv Eiriksson oppdager Amerika» ble vist i flere år i trappehallen i Nasjonalgalleriet, men har aldri vært en del av samlingspresentasjonen som sto klar da det nye Nasjonalmuseet åpnet 11. juni 2022.
Mandag ble det besluttet at verket likevel skal vises i fire uker i Nasjonalmuseets første etasje, bak Vestibylen ved inngangen til utstillingene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar